Hukuman Hudud - Kecurian


Assalamualaikum ...

Bismillah . Orang - orang yang melakukan jenayah kecurian sama ada dari kalangan lelaki ataupun perempuan , apabila mempunyai bukti yang cukup dengan syarat - syaratnya , Islam menetapkan hukuman Hudud dikenakan keatasnya .

Jenayah Kecurian


Firman Allah yang bermaksud :

" DAN pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangan kedua mereka sebagai balasan jenayah yang telah dilakukan mereka dan sebagai satu hukuman keseksaan dari Allah . Dan Allah Maha Perkasa dan Maha Bijaksana . "
( al - Maidah : 38 )

Hukuman Hudud - Jenayah Kencurian



Hukuman Hudud 


Hukuman Hudud adalah hukuman yang diwartakan secara jelas dalam al - Quran dan dinyatakan secara nyata dalam hadis Rasulullah s.a.w. . Tujuan dan matlamat utama perlaksanaan hukuman ini adalah sebagai bentuk pengajaran , pendidikan , pengawalan dan penguatkuasaan bagi memelihara maruah dan hak manusia .

Hukuman berbentuk pendidikan kesedaran ini sebenarnya telah terbukti mampu menjaga keselamatan harta dan ketenteraman masyarakat . Syariat Islam secara jelas menampilkan bentuk dan kaedah perlaksanaan yang amat lengkap untuk diikuti .

Alasan yang negatif dari perlaksanaan ini sebenarnya datang daripada mereka yang tidak memahami selok belok perlaksanaan hukuman ini . Orang - orang Islam yang mengaku beriman dan bertaqwa kepada Allah s.w.t. , wajar menerima pakai dan memikirkan kaedah yang sesuai untuk dilaksanakan perintah Allah s.w.t. ini tanpa menimbulkan perdebatan yang tiada kesudahan .

Medidik Hati


Islam sebagai Ad - Den adalah cara hidup orang - orang yang beriman . Penerimaan secara total kepada segala perintah dan arahan Allah s.w.t. adalah bukti keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t. . Hukuman Hudud adalah contoh hukuman jenayah yang mendidik hati nurani manusia , membentuk ketenteraman dan keselamatan hidup masyarakat dan negara .


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM )




~ Cetusan Minda ~





4 Responses to "Hukuman Hudud - Kecurian"

  1. Terima kasih sudi berkongsi ;)

    ReplyDelete
  2. Sayangnya ada org Islam sendiri yg meragui kewibawaan hukum hudud ni.. sepatutnya org mcm nilah yg menyumbang akal memperkasakannya...
    promo content... saya sokong hudud.. kita perlu laksanakan mengikut kesesuaian zaman. Pasti kehidupan lagi diberkati sbb janji Allah itu pasti...

    ReplyDelete
  3. Betul tu kita sebagai hambaNya harus menerima segala suruhan Allah secara total bukan ambil apa yang kita suka saja... Siapa kita untuk menilai dan meragui Pencipta...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...