Kebaikan Minyak Kelapa


Assalamualaikum ...

Kebaikan Minyak Kelapa | Bismillah . Minyak kelapa dara khususnya mempunyai kesan positif untuk setiap sistem dalam tubuh manusia . Banyak yang telah diuji dan disahkan oleh penyelidikan saintifik . Dari penjagaan kulit dan penurunan berat badan juga untuk keseimbangan hormon dan mental . 


Kebaikan Minyak Kelapa


Kebaikan Minyak Kelapa


Berikut adalah kebaikan minyak kelapa yang kita mungkin tidak ketahui . Selalunya bila sebut minyak , kita hanya akan fikirkan tentang penggunaan untuk memasak sahaja . Antara kebaikan minyak kelapa kepada kita adalah :

1- Menambah Tenaga


Tidak seperti lemak tepu lain, minyak kelapa mengandungi rantaian sederhana triglycerides (MCT) . Lemak ini yang memetabolismekan juga banyak terdapat pada daging dan produk tenusu lainnya . MCT dicerna , tidak disimpan sebagai lemak di dalam tubuh manusia . Ianya dibawa terus ke hati dan ditukar kepada tenaga.

Dengan memakan kira-kira dua sudu makan minyak kelapa setiap pagi , ianya dapat meningkatkan tahap tenaga secara purata 5% dalam tempoh dua puluh empat jam!

2- Melawan Jangkitan


Rantaian sederhana  triglyceride lauric acid membentuk kira-kira 50% daripada kandungan asid lemak minyak kelapa dan merupakan bahan utama yang menjadikan minyak ini begitu menakjubkan . Asid lauric adalah anti-mikrob yang kuat , membunuh virus , bakteria , protozoa dan kulat dengan melarutkan dinding sel mereka. 

Menambah satu hidangan setiap hari atau dua minyak kelapa untuk diet anda boleh meningkatkan daya tahan tubuh untuk penyakit , meningkatkan kesihatan pencernaan  dan juga membantu menyembuhkan ulser pada lapisan perut anda .

3- Menormalkan Fungsi Otak


Apabila dicerna , MCT akan pergi terus ke hati di mana mereka disintesis ke seluruh keyton bodies . Sebatian-sebatian kimia ini mempunyai kesan positif ke atas beberapa gangguan otak , terutamanya epilepsi & Alzheimer ( bentuk demensia yang paling biasa ) . Kepekatan tinggi pada keytone bodies dalam darah telah terbukti dapat mengurangkan sawan pada kanak-kanak dengan dadah tahan epilepsi . Keytone bodies juga menyediakan sumber alternatif tenaga untuk sel-sel di dalam otak yang telah hilang keupayaan untuk memproses glukosa , iaitu salah satu punca utama Alzheimer .

4- Mengurangkan Kelaparan


Keytone bodies dibentuk oleh MCT mempunyai manfaat tambahan iaitu mengurangkan kelaparan dan keinginan terhadap makanan . 

Apabila minyak kelapa dimakan setiap hari , satu atau dua pengambilan minyak kelapa terbukti berkesan untuk membantu anda berasa kenyang dengan lebih cepat . Elakkan makan berlebihan dan kurangkan makan makanan ringan di antara waktu makan .

5- Menurunkan Berat Badan


Minyak kelapa telah terbukti untuk membantu menurunkan berat badan terutama di sekitar bahagian tengah . Dengan mengawal selera makan dan meningkatkan penghadaman , pengambilan minyak kelapa juga boleh membantu mengurangkan pengambilan kalori harian anda dan mengurangkan berat badan pada kadar yang sihat (sekitar 1-2 paun per minggu ) . Ini kerana ia adalah penambah mood semula jadi . Minyak kelapa boleh membantu anda berasa lebih bersemangat dan bertenaga serta boleh membantu  menurunkan berat badan . Pengambilan minyak kelapa membantu dalam mengimbangi hormon yang mengurangkan tekanan dan kebimbangan - dua punca utama lemak perut yang berlebihan .

Hanya ingat bahawa minyak kelapa adalah tinggi dalam kalori . Hadkan pengambilan untuk satu atau dua sudu setiap hari supaya tidak sengaja mensabotaj usaha penurunan berat badan anda .


Zaman CM kecil dulu , bonda CM selalu buat sendiri minyak masak guna kelapa . CM pun dah tak berapa ingat prosesnya , Yang CM ingat ada thi minyak . Maklumlah masa tu satu kebun penuh dengan pokok kelapa . Masa tu manalah CM tahu kebaikan minyak kelapa ni . Zaman tak ada maklumat kan . Sekarang pula dah tersedia ada di pasaran , Mudah saja kalau nak membeli dan menggunakannya . Rupanya banyak kebaikan minyak kelapa dalam kehidupan kita .



~ Sumber Informasi ~



12 Responses to "Kebaikan Minyak Kelapa"

  1. amat sesuai utk ibu mengandung bg memudahkan proses kelahiran

    ReplyDelete
  2. suka myk kelapa yg br proses..yg da tersimpan lama tu...alahai bau diaaa

    ReplyDelete
  3. sesuai jugak djadikan minyak utk rambut yg keguguran

    ReplyDelete
  4. Minyak kelapa ni dah makin jarang digunakan bila minyak kelapa sawit menguasai pasaran di Malaysia. Dulu-dulu memang selalu orang kampung gunakan minyak kelapa untuk menggoreng.

    ReplyDelete
  5. Dulu pernah bercita-cita nak jual produk minyak kelapa dara nie ^-^

    ReplyDelete
  6. Byk plak ya khasiat minyak kelapa, lya pun tringt dullu2 emak lya buat minyak klpa sndiri.d goreng kelapa parut tanpa minyak.akan trhasilnya minyak kelapa dgn sndiri

    ReplyDelete
  7. Teringat masa dolu2... mak buat minyak kelapa sendiri kat rumah. Itulah minyak masak kami...

    ReplyDelete
  8. menurunkan berat badan? really? macam makin menaikkan berat badan saya jer nih

    ReplyDelete
  9. Dulu masa saya kecik arwah nenek suka sapukan minyak kelapa kat rambut.. berkilat je hehee.. :D

    ReplyDelete
  10. Seingat okje mak tak pernah buat minyak sendiri....tp zaman kakak dulu, kakak selalu cite mmg sgt limitedlah pennggunaan minyak..mahal kot dulu dulu, pas tu nak dapat duit pun susah

    ReplyDelete
  11. yelah, zaman mak saya dulu pun ada cite pasal buat sendiri minyak masak
    saya pun sempat merasa, bau dia kuat btul

    ReplyDelete
  12. mahal minyak ni. zaman skrg ni mmg susah carik. Nak buat sendiri rasa renyah pulak. tp katanya sedap masak guna minyak ni.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...