Derma Untuk Bersihkan Diri Dan Harta Benda


Assalamualaikum ...

Derma Untuk Bersihkan Diri Dan Harta Benda | Bismillah . Manusia dicipta oleh Allah s.w.t. dengan pelbagai tabiat , kecenderungan , minat dan pandangan yang berbeza antara satu dengan yang lain . Begitu juga dengan amal usaha mereka di mana sebahagian daripadanya banyak melakukan kebaikan dan amal soleh . 

Mereka juga berusaha meningkatkan ketaqwaan kepada Allah dari masa ke masa . Sedangkan sebahagian lagi suka membuat perkara - perkara mungkar yang membawa kepada kerosakan dan kehancuran akibat terlalu mengikut nafsu dan perasaan .


Derma Untuk Bersihkan Diri Dan Harta Benda


Derma Untuk Bersihkan Diri Dan Harta Benda


Firman Allah yang bermaksud :

" DAN ( sebaliknya ) akan dijauhkan ( azab neraka ) itu daripada orang yang sungguh bertaqwa , yang mendermakan hayatnya dengan tujuan membersihkan dirinya dan harta bendanya . "
( al - Lail : 17 - 18 )

Amat beruntung mereka yang tinggi tingkat keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah kerana balasan dan ganjaran yang dijanjikan adalah syurga yang kekal abadi . Di samping itu , mereka juga merasa nikmat ketenangan jiwa dan kelapangan dada dalam kehidupan di dunia lagi .

Sikap pemurah yang ditunjukkan dalam membelanjakan harta ke jalan Allah dilakukan dengan penuh ikhlas . tanpa paksaan dan tidak mengharapkan balasan .

Kelebihan Derma / Sedekah / Zakat


Dengan mengeluarkan sedekah , derma dan zakat kepada orang yang layak dapat membersihkan diri daripada

  • perasaan takbur 
  • sombong  
  • bermegah - megah dan riak 
  • disamping akan menyucikan dan menyuburkan lagi harta benda mereka tanpa disedari 
  • dapat membangunkan sosio - ekonomi  umat Islam
  • melahirkan persekitaran yang harmoni dan tenteram

Firman Allah yang bermaksud :

" Ambillah ( sebahagian ) daripada harta mereka menjadi sedekah ( zakat ) , supaya dengannya engkau membersihkan mereka ( daripada dosa ) dan menyucikan mereka ( daripada akhlak yang buruk ) . "
( Surah at - Taubah : 103 )


Agihan Yang Saksama


Orang Islam digalakkan bersedekah dan saling tolong menolong agar pengagihan harta kekayaan dapat dibahagikan dengan saksama , seterusnya merangsang perkembangan ekonomi masyarakat Islam .

Di samping itu , mereka yang bertaqwa dan beramal soleh akan mendapat ganjaran setimpal dan dijauhkan daripada seksaan api neraka sedangkan mereka yang berbuat sebaliknya mendapat balasan pedih di akhirat



~ Cetusan Minda ~




4 Responses to "Derma Untuk Bersihkan Diri Dan Harta Benda"

  1. semoga dengan amalan menderma dapat la tambung lubang2 dosa serba sikit..
    kita tak sedar pun kadang2 tu dok kutip dosa..

    ReplyDelete
  2. Memang betul. Menderma dan bersedekah dapat juga menginsafi diri..seharusnya juga bersyukur dengan nikmat yang diberikan pada kita.

    ReplyDelete
  3. Insha Allah Zumal juga akan perbanyakan amalan menderma...

    ReplyDelete
  4. makin banyak kita bersedekah...makin banyak nikmat yg kita akan dapat....cuma jgn kita bermegah dengan amalan bersedekah...takut jadi riak...nauzubillah...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...