Kenapa Perlu Minum Banyak Air Selepas Berbuka


Assalamualaikum ...

Keperluan Minum Banyak Air Selepas Berbuka | Selepas satu hari berpuasa , badan kita telah kekurangan banyak air . Ini kerana air di badan kita yang terhidrat / tersejat kerana proses semulajadi tidak digantikan semula .


Kenapa Perlu Minum Banyak Air Selepas Berbuka


Bukti Kurang Air


Tubuh manusia terdiri daripada 75%  air . Kekurangan air terbukti dan dapat dilihat dengan jelas pada kulit anda . Anda boleh melihat bukti berdasarkan warna kulit dan struktur kulit anda yang agak kering . Keadaan ini tidak membezakan manusia dan tumbuhan yang kekurangan air .

Kenapa Perlu Minum Banyak Air Selepas Berbuka


Apabila anda mengalami dehidrasi , ia memberi kesan lebih daripada sekadar pada kulit anda . Air yang tidak mencukupi boleh memudaratkan anda . Oleh sebab itu , ada perlu minum banyak air bila masuk waktu berbuka sehingga sebelum anda masuk tidur untuk elak perkara berikut terjadi .

1- Alahan


Apabila badan anda tidak mendapat air yang mencukupi , tekak dan hidung menjadi terhad untuk menyimpan air sebanyak yang mungkin dalam badan anda . Hal ini berbahaya terutma bagi mereka yang mempunyai alahan atau asma sebagai mekanisme pertahanan badan semulajadi yang bekerja untuk tubuh mereka.

2- Keletihan 


Apabila anda tidak minum air yang cukup , anda lebih cenderung untuk berasa letih dengan aktiviti otot yang lemah . Jantung bekerja lebih masa semata-mata untuk mengedarkan nutrien dan oksigen ke seluruh tubuh anda . Ini menjadikan anda berasa lebih letih daripada biasa .

3- Situasi Kulit 


Air adalah pembersih yang terbaik , terutama untuk sistem dalaman anda ! Ia menyingkirkan toksin dan menghalang kulit anda dari kekeringan . Orang yang tidak minum air yang mencukupi lebih cenderung kepada dermatitis dan psoriasis.

4- Tekanan Darah berduri 


Apabila anda tidak mempunyai air yang mencukupi dalam badan anda , darah anda akan mula memekat . Darah pekat tidak mengalir lancar seperti yang terhidrat dan darah beroksigen . Ini menyebabkan tekanan darah anda untuk meningkat dan mungkin juga membawa kepada strok atau penyakit jantung.

5- Berat Badan 


Kadang-kadang anda boleh berasa lapar apabila anda dahaga . Orang yang dehidrasi biasanya mencapai makanan apabila semua yang mereka perlukan ialah segelas air. Kekurangan air menyebabkan  tenaga lemah seterusnya membawa kepada kadar metabolisme yang rendah dan akhirnya menyebabkan pertambahan berat badan.

Keperluan Berbeza


Berapa banyak air yang diperlukan oleh badan adalah berbeza untuk setiap orang . Untuk mengira jumlah yang tepat , pertimbangkan bagaimana aktifnya anda , kesihatan semasa anda , indeks jisim badan anda atau iklim di mana anda tinggal .

Bagi bulan Ramadhan pula , keperluan air untuk badan anda meningkat setelah seharian terputus bekalan air . Jadi , anda perlu minum banyak air diantara waktu bermulanya berbuka sehinggalah waktu imsak untuk mengembalikan semula jumlah air yang telah terhidrat sepanjang hari anda berpuasa untuk mengelakkan berlakunya perkara - perkara di atas . 


~ Cetusan Minda ~


11 Responses to "Kenapa Perlu Minum Banyak Air Selepas Berbuka"

  1. Air memang sangat diperlukan oleh tubuh badan kita agar sentiasa sihat dan jauh dari pelbagai penyakit. Jom minum air banyak-banyak...

    ReplyDelete
  2. ya betul.. apabila berlaku proses tersejat dlm tubuh badan akibat berpuasa..so kita kena cover balik apabla bubuka puasa.. air adalahah penawar..penyegar terbaik.!! .. mohon izin nak share ")

    ReplyDelete
  3. pengambilan air masak ni sangat penting.. sama ada di bulan puasa ni (bila dah berbuka) atau pada hari biasa.. sebab badan kita perlukan air masak untuk mengelakkan dhydrate.. tambahan pula sekarang musim panas kan...bahaya stoke haba bila ramai tak ambil kisah.

    ReplyDelete
  4. saya minum yg ms berbuka je pastu mmg x minum apa2 lg ;-)

    ReplyDelete
  5. jom minum air banyak banyakk

    ReplyDelete
  6. Thanks for the tips..
    Akan berusaha untuk menambahkan kuantiti air yg diminum...

    ReplyDelete
  7. Zumal nie suka sangat minum air... Memang kalau berbuka tu air je banyak dari makanan

    ReplyDelete
  8. saya sekarang ni tengah tak berapa nak sihat
    agaknya sebab kurang minum air lah ni

    ReplyDelete
  9. Dalam buah-buahan dan sayur-sayuran dah ada peratusan air yang diperlukan. Kalau konsisten makan buah dan sayur setipa hari, tak perlu minum terlalu banyak air.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...