Cara Selamat Melayari Internet


Assalamualaikum ...

Bismillah . Melengkapkan komputer anda dengan anti-virus dan anti-spy software seperti Symantec atau Spybot adalah baik tetapi ia bukan jaminan selamat . Perisian untuk melindungi komputer anda tidak begitu banyak dan sangat berkesan berbanding dengan pemikiran dan sikap penggodam . Apa yang lebih berkesan adalah bagaimana cara selamat melayari internet dan bagaimana melindungi kepentingan maklumat peribadi di internet .




Cara Selamat Melayari Internet


Cara selamat melayari internet adalah dengan lebih berhati - hati dan melihat keperluan bila mahu berkongsi maklumat peribdi anda . Berikut adalah tips keselamatan melayari.

  • Jangan sekali-kali log masuk ke akaun bank anda dalam talian atau membuat pembayaran dalam talian pada sambungan internet terbuka seperti yang di Starbucks, McDonalds  dan sebagainya . Penggodam mungkin mengesan data kewangan anda atau maklumat kad kredit.
  • Elakkan klik pada pautan yang terdapat dalam e-mel walaupun mereka dari seseorang yang anda kenal . Penggodam boleh menyamar sebagai orang lain dan mengambil data sensitif atau memasukkan virus berbahaya menggunakan link . Menjadi sangat mencurigakan bila terdapat link panjang dengan kod rumit.
  • Jangan sekali-kali mendedahkan data peribadi anda atau maklumat untuk berhubung dengan anda di Twitter, Facebook atau laman rangkaian sosial yang lain. Ini akan membolehkan penjenayah untuk mengesan pergerakan anda dalam dunia sebenar.
  • Carilah maklumat dan dapatkan perisian yang bagus atau lakukan pemantauan yang  boleh membantu anda mengesan pergerakan di web serta halang laman web yang tidak sesuai dan mencurigakan .

Berwaspada Dan Sensitif


Jangan mudah taksub dengan apa yang anda temui di laman sesawang . Siasat dahulu atau sekiranya tidak perlu , abaikan saja atau padam terus dari komputer anda . Anda perlu sentiasa berwaspada dan sensitif dengan perkara - perkara yang mencurigakan . Ini kerana penggodam ada banyak cara untuk pancing anda .



~ Cetusan Minda ~



10 Responses to "Cara Selamat Melayari Internet"

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. krn itu sy agk was2 nk buka online banking ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga ta da online banking ... just utk keselamatan .

      Delete
  3. zaman sekarang orang nak buat jahat ada aje jalannya kan
    cuma kita ni kena ambil langkah berjaga2
    tapi kalau dah ambil langkah berjaga2, jadi juga
    takdirlah tu =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takdir dan ujian ... ada kesilapan kita juga .

      Delete
  4. Thanks for the tips CM..esp on the banking transaction tu...
    Memang perlu berhati hati..Zaman sekarang ni, banyak org yg cuba mengambil kesempatan

    ReplyDelete
  5. pengodam adalah musuh dan kita perlu lebih bijak daripada mereka

    ReplyDelete
  6. kena sentiasa berhati2 ndgn mklumat yg kita disclose kat internet...coz ada org yg akan mngumpul data2 itu utk digunakan ke arah yg tidak elok....

    ReplyDelete
  7. Sentiasalah kita semua berwaspada.. keperluan zaman skrng dgn kemudahan yg ada ni kdg kala membuatkan kita leka kan.. thanks sharing CM

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...