Pelbagai Kegunaan Minyak Zaitun


Assalamualaikum ...

Pelbagai Kegunaan Minyak Zaitun | Sejak 1400 tahun dahulu , Rasulullah telah mengamalkan penggunaan minyak zaitun . Makanan sunnah ini sangat baik untuk kesihatan tubuh sama ada dalaman dan luaran . Di zaman ini , minyak zaitun banyak digunakan untuk tujuan kosmetik selain menjadi campuran di dalam masakan .

Diriwayatkan oleh Ibnu Umar r.a., Rasulullah SAW pernah bersabda: 

" Minumlah minyak zaitun dan berminyak dengannya kerana sesungguhnya ia adalah dari pohon yang diberkati. " 
(HR Al-Baihaqi & Ibnu Majah). 

Di dalam riwayat lain menjelaskan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: 

" Barang siapa menggosok (badannya) dengan minyak zaitun, syaitan tidak akan mendekatinya. " 



Pelbagai Kegunaan Minyak Zaitun


Minyak Zaitun

Minyak zaitun amat jernih dan berkilau, lagi mahal harganya. Minyak zaitun baik untuk kesihatan luaran dan dalaman manusia  amat kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K, dan zat besi . Paras asidnya yang rendah memudahkan penghadaman kita. Vitamin E yang terkandung di dalam minyak zaitun didapati boleh merendahkan kolestrol LDL (kolestrol jahat), tekanan darah , dan risiko koronori jantung .


Pelbagai Kegunaan Minyak Zaitun



Minyak zaitun , selain berkhasiat untuk merawat penyakit dalaman dan luaran juga untuk tujuan kecantikan , ada banyak lagi kegunaan lain yang kita tidak ketahui . Antara kegunaan lain minyak zaitun adalah :

1- Bercukur


Minyak zaitun boleh digunakan sebagai pelincir bila anda bercukur . Selepas selesai bercukur , anda boleh sapukan sedikit minyak zaitun dan melakukan sedikit urutan untuk mengekalkan kelembapan dan bebas dari irritation .


2- Pisau Cukur



Meletakkan minyak zaitun pada pisau cukur dapat mengekalan ketajaman selama berbulan - bulan . Minyak zaitun juga dapat elakkan pisau cukur dari berkarat .


3- Tembaga Dan Keluli



Titiskan minyak zaitun pada kain , sapukan pada barangan tembaga dan keluli . Hasilnya , barangan anda akan berkilat seperti barangan baru . Anda boleh juga lakukan pada perabot kayu .

4- Zip Rosak


Apabila zip seluar , baju , beg dan sebagainya rosak atau tidak boleh bergerak , ambil putik kapas , titiskan minyak zaitun , sapukan pada tempat yang rosak . Setelah itu , perlahan - lahan gerakkan zip tersebut .

5- Dengkur


Sebelum tidur , telan satu sudu minyak zaitun . Minyak zaitun akan membantu melincirkan tekak dan menghentikan dengkuran .

6- Tekak Gatal


Satu sudu minyak zaitun dapat melegakan kegatalan tekak yang menyebabkan anda batuk . Untuk lebih berkesan , campurkan satu sudu madu bersama minyak zaitun , sebelum anda menelannya .

7- Barangan Kulit


Minyak zaitun dapat menjadikan barangan kulit anda kelihatan segar dan baru . Anda hanya perlu sapukan minyak zaitun pada permukaan barangan kulit anda dan biarkan selama 30 minit . Selepas itu , kesat minyak zaitun yang berlebihan dengan kain kering .

8- Kasut


Kasut anda kelihatan kusam ? Sapukan sedikit minyak zaiton dan gosok dengan kain kering .

9- Ruam


Bila baby anda mendapat ruam kerana memakai lampin , sapukan minyak zaitun akan dapat membantu mengurangkan risiko terkena ruam .

10- Kutu


Sekiranya kepala anda ada kutu menetap , sapukan minyak zaitun hingga ke kulit kepala , balut kepala anda dengan tuala dan biarkan selama lebih kurang 40 minit . Lakukan sekerap mungkin sehingga kutu di kepala anda tiada .


Firman Allah SWT: 


Allah cahaya langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang yang bercahaya seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkah, yakni pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah baratnya, yang minyaknya hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya berlapis-lapis, Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.” 
(QS An-Nur: 35)




~ Sumber Informasi ~


12 Responses to "Pelbagai Kegunaan Minyak Zaitun "

  1. tq info..banyak juga kegunaan minyak zaitun..ingat buat masak je :-))

    ReplyDelete
  2. salam singgah malam di sini....minyak zaitun memang banyak khasiatnya..terima kasih atas info ini sis...

    ReplyDelete
  3. Mama Sha amalkan meminum satu sudu minyak zaitun pagi & malam.... :) banyak manfaatnya kan...

    ReplyDelete
  4. Banyak rupanya kegunaan minyak zaitun kan sis?

    ReplyDelete
  5. byk kegunaan minyak zaitun nih kan :)

    ReplyDelete
  6. Banyak kegunaan rupanyamintak zaitun ni.. Tq for sharing info..^_^
    RosmizaAli.Com

    ReplyDelete
  7. tak penah guna langsung minyak zaiton ni
    walau sedar kebaikan dia

    ReplyDelete
  8. Perkongsian menarik, Zumal pun sedang beralih kepada penggunaan produk sunnah...

    ReplyDelete
  9. Ingat untuk dimakan dengan salad aje....rupanya ada banyak lagi.

    ReplyDelete
  10. saya baru tahu betapa banyaknya kelebihan minyak zaitun ini

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...