Debaran Budget 2015 - GST


Assalamualaikum ...

Dengan lafaz Bismillah . Seperti yang diketahui umum , esok adalah hari pembentangan Budget 2015 . Sudah tentu seluruh rakyat menantikan dengan penuh debaran . Debaran Budget 2015 ini sudah tentu ada kaitan dengan imbuhan - imbuhan yang kerajaan janjikan untuk rakyat setelah menarik subsidi minyak sebanyak 20 sen yang menyebabkan ramai rakyat Malaysia naik minyak . Selain itu juga , rakyat sentiasa menantikan perkembangan terkini tentang GST yang bakal dilaksanakan . Aapakah yang kelebihan yang rakyat akan perolehi . Itulah debaran Budget 2015 .




Debaran Budget 2015 


Debaran Budget 2015 sangat banyak merangkumi aspek ekonomi , sosial serta kepentigan rakyat lainnya . Antara perkara yang dijangkakan akan dibentangkan esok adalah berkaitan dengan usaha kerajaan dalam menangani masalah rakyat untuk memiliki rumah yang kian meningkat harganya di pasaran .

Kerajaan juga dijangkakan akan mengumumkan langkah - langkah yang perlu diambil bagi membantu rakyat untuk mengatasi kos sara hidup . Ini meliputi kenaikan harga barang disebabkan penarikan subsidi minyak .

Satu perkara yang pasti hangat dan sudah hangat sekarang ini adalah kenaikan gaji ahli Parlimen . Tantu ramai rakyat akan rasa tidak berpuashati dengan berita ini di kala rakyat terpaksa menerima pengurangan subsidi minyak dan GST .

GST Menjadi Tumpuan


Tumpuan utama rakyat sudah tentu pada GST yang akan dilaksanakan April 2015 . GST pada penjelasan awal adalah untuk menaikkan cukai korporat dan mengurangkan cukai individu . GST dikatakan akan dilaksanakan pada kadar 6 %  untuk menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sebanyak 16 % .

Dalam tempoh proses peralihan perlaksanaan GST , kerajaan dikatakan akan menyediakan pelbagai bentuk bantuan antaranya bantuan dalam bentuk tunai mungkin BR1M yang dikatakan akan ditambah jumlahnya .

Kerajaan juga akan mengumumkan langkah-langkah perlaksanaan GST dengan mengeluarkan senarai harga barangan pengguna , melakukan penguatkuasaan juga melakukan pemantauan harga . PM telah menjelaskan sebelum ini bahawa barangan keperluan asas terkecuali dari GST .

Budget 2015 Demi Rakyat


Memandangkan ramai dikalangan rakyat tidak lagi memahami GST malah tidak berpuashati dengan perlaksanaan GST , maka kerajaan mungkin akan beri tumpun yang lebih pada pembentangan kali ini .

Apa pun nanti , diharapkan pembentangan debaran Budget 2015 akan memberi jawapan yang lebih banyak dan berita baik kepada rakyat secara keseluruhannya .



Disediakan Oleh ;






8 Responses to "Debaran Budget 2015 - GST"

  1. Apa yang penting budjet 2015 ni akan lebih menitik beratkan kebajikan rakyat marhaen.. mudah2an kerajaan mendengar suara hati rakyat...

    ReplyDelete
  2. tarik subsidi sbb nak tmbh duit Brim ler.hehe

    ReplyDelete
  3. Salam singgah sini dik...harap2 nanti banyak berita baiknya kan dik...

    ReplyDelete
  4. besok bajet ni
    tak sabo juga nak tahu apa yang ada =)

    ReplyDelete
  5. Ermm.. setiap tahun pun kita tunggu budget nie... dan setiap kali itu juga tidak dapat memuaskan hati semua pihak... kita tengok saja laaa nanti kan... :D

    ReplyDelete
  6. Ye ..harini budget...tak sabar nak tunggu petang...nak juga tahu respon tentang GST..yang ramai lagi tak faham..

    ReplyDelete
  7. Semoga #Bajet2015 yang dibentangkan dapat memberi kebaikan yang banyak kepada kita untuk meneruskan kehidupan lebih berkualiti dunia dan akhirat. Kerana sudah pasti di sana destinasi kita yang abadi.

    ReplyDelete
  8. Dah dengar bajet tadi... harap2 membawa kebaikan lah..
    tengok bajet iriz kat sini sekali..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...