Kaabah Di Atas Buih Yang Keras


ASSALAMUALAIKUM ...


Dengan lafaz Bismillah . Kaabah (الكعبةmerupakan rumah Allah juga kiblat bagi orang Islam yang terletak di Masjidil Haram di Mekah . Setiap tahun , umat Islam dari seluruh dunia akan datang menghadap Kaabah untuk menunaikan Haji . Malah setiap hari dihadiri ribuan manusia dari seluruh pelusuk dunia untuk menunaikan Umrah . Tapi , tahukah anda bahawa Kaabah ini dibina di atas buih yang keras ?


 Kaabah Di Atas Buih Yang Keras



Kaabah Di Atas Buih Yang Keras


Sebelum Allah menjadikan langit dan bumi , Arasy atau singgahsana yang dimiliki Allah swt terletak di atas muka air . Perkara ini dikuatkan dengan sepotong ayat suci al - Quran dalam surah Hud ayat 7 yang bermaksud :

" Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa , dan adalah Arasy - Nya ( sebelum itu ) di atas air , agar Dia menguji siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya . "

Selepas itu Allah menghantarkan angin yang kencang bagi menggelombangkan air tadi . Pada masa itulah timbul seketul buih yang terlonggok seperti kubah ( menara ) dan buih itu pula keras seperti batu .

Ketika itu Allah Azzawajalla menghamparkan bumi dibawahnya ( seperti satu hamparan ) , bersama itu ditimbulkan bukit bukau .

Maka Allah swt pun menyuruh malaikat - malaikat yang berada di bumi supaya membina Kaabah di tempat yang terdapat buih itu . Sesudah siap dibina , malaikat - malaikat tersebut pun terus mengerjakan tawaf .

Jarak masa binaan tersebut dengan datangnya nabi Allah Adam a.s. ialah dua ribu ( 2000 ) tahun .

" Dari mana saja kamu keluar ( untuk mengerjakan solat ) maka hadapkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram ( Kaabah ) . Dan di mana saja kamu berada , maka hadapkanlah mukamu ke arahnya supaya tidak ada lagi sebarang lagi alasan bagi orang - orang yang menyalahi kamu kecuali orang yang zalim di antara mereka . Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada - Ku ( sahaja ) . Dan supaya Aku sempurnakan nikmat - Ku kepadamu dan juga supaya kamu beroleh petunjuk .( surah al - Baqarah ayat 150 )



Pahala Melihat Kaabah 


Ada empat benda yang kita lihat di dunia ini akan memperolehi pahala . Empat perkara itu adalah melihat wajah ibu , melihat lautan , melihat al - Quran dan melihat Kaabah . Maka , apabila anda melihat Kaabah , sebutlah , Subhanallah ! Betapa Allah sangat sayangkan hambanya sehinggakan hanya dengan melihat Kaabah sahaja sudah boleh mendapat pahala .




Dihasilkan Oleh ;






10 Responses to "Kaabah Di Atas Buih Yang Keras"

  1. SUBHANALLAH.. BARU SAYA TAHU..

    ReplyDelete
  2. Rumah suci Allah...moga-moga kita yang memandangnya mendapat rahmat Allah..

    ReplyDelete
  3. tq sharing ni..
    Ros pun baru je balik dari program ceramah jabatan. ada juga disentuh tentang empat perkaran yang mendatangkan pahala buat kita bila melihat tu.

    ReplyDelete
  4. subhanallah! entah bila dapat peluang tengok secara nyata

    ReplyDelete
  5. Subhanallah...
    semoga dapat peluang untuk ke sana..

    ReplyDelete
  6. Subhanallah... Terima kasih atas ilmu yang dikongsi bersama...

    ReplyDelete
  7. Subhanallah... sayu bila membaca & melihar gambar Kaabah tu.. Allahuakbar..

    ReplyDelete
  8. melihat al-quran dan membacanya, bukan sekadar melihat :)

    ReplyDelete
  9. untung mereka yang sudah pun melihat dengan mata sendiri

    ReplyDelete
  10. Semoga saya cepat dapat pergi melihat Kaabah...Amin

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...