Wudhu' Menghapuskan Dosa


ASSALAMUALAIKUM ...


Dengan lafaz Bismillah . Wudhu'  ( Ø§Ù„ْÙˆُضُÙˆْØ¡ُ ) merupakan perbuatan membasahi sebahagian anggota badan menggunakan air yang diulangi sebanyak 3 kali yang diwajibkan dalam Islam sebelum kita mendirikan solat . Banyak manfaat berwudhu' ini yang kita perlu ketahui antaranya wudhu' itu dapat menghapuskan dosa kita .


 Wudhu' Menghapuskan Dosa



Firman Allah :

" Wahai orang - orang yang beriman , apabila kamu akan mendirikan solat maka basuhlah muka kamu dan tangan - tangan kamu hingga siku - siku kamu dan sapulah kepala kamu serta ( basuhlah ) kaki - kaki kamu sehingga kedua mata kaki ! "  

( Al - Maidah 5 : 6 )

Wudhu' Menghapuskan Dosa


Ramai antara kita melakukan wudhu' lima kali sehari demi memenuhi tuntutan sebagai muslim utnuk menunaikan solat tanpa mengambil tahu kelebihan serta manfaatnya . Berikut adalah himpunan hadis yang menyatakan bahawa wudhu' itu menghapuskan dosa para muslimin yang melakukannya dengan sempurna .

1. Dari Abu Hurairah RA berkata telah bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

" Apabila seseorang hamba muslim atau mukmin berwuduk maka setelah ia membasuh wajahnya , keluarlah dari wajahnya segala dosa yang telah dilihat oleh kedua matanya melalui air atau bersama titisan air yang terakhir . Ketika membasuh kedua tangannya keluarlah dari kedua tangannya setiap dosa yang telah dilakukan oleh kedua tangannya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir . Sewaktu ia membasuh kedua belah kakinya , keluarlah dari kedua kakinya setiap dosa yang dilangkah oleh kedua kakinya bersama air atau bersama air terakhir sehinggalah setelah ia selesai berwuduk ia bersih dari dosa - dosanya . "( Hadis riwayat Muslim 1 : 148 )

2. Dari Umar RA berkata : Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda : 
" Barang siapa berwuduk dengan sebaik - baik wuduk maka akan keluar dosa - dosanya dari tubuhnya sehingga ia keluar dari celah - celah kukunya . "  
( Hadis riwayat Muslim 3 : 133 )
3. Juga
" Barang siapa yang berwuduk seperti ini ( seperti wuduknya Rasulullah ) , diampunkan dosa - dosanya yang telah berlalu dan solat serta perjalanannya ke masjid adalah dipenuhi pahala . " ( Hadis riwayat Muslim 3 : 113 )

4. Dari Abu Malik Al - Asy ' ari RA berkata : Telah bersabda Rasulullah SAW :
" Bersuci itu sebahagian dari iman . "  ( Hadis riwayat Muslim 1 : 140 )

5. Dari Humran bin Aban , bahawasanya Uthman RA meminta air untuk berwuduk , kemudian dia berkata :
" ....... barangsiapa yang berwuduk seperti wuduk ku ini , kemudian ia mendirikan solat dua rekaat dengan tidak berkata - kata yang keji pada dirinya maka ( wuduk dan solatnya ) diampunkan baginya segala dosa - dosa yang telah berlalu . " ( Hadis riwayat Bukhari 11 : 213 , Muslim : 226 , An Nasai ' 1 : 698 )
6. Juga 
" Barang siapa berwuduk lalu menyempurnakan wuduknya kemudian ia pergi ke masjid lalu ia dapati orang - orang sudah selesai mengerjakan solat maka Allah memberikan pahala kepadanya sebagaimana pahala orang yang sudah solat , tidak dikurangi sedikitpun dari ganjaran y'ang mereka perolehi . "( Hadis riwayat Abu Daud : 564 dan Nasai ' :  865 )

7. Dari Abu Umamah RA berkata : Rasulullah SAW bersabda : 
" Apabila seseorang muslim berwuduk maka akan keluar dosa - dosanya dari pendengarannya ( telinganya ) , matanya , tangannya dan dari kedua kakinya . Apabila ia duduk menanti solat , ia duduk dalam keampunan ( diampunkan ) dosa - dosanya . "
( Hadis riwayat Ahmad 5 : 252 )

Allah Sayangkan Hambanya .


Hanya dengan melakukan wudhu' dengan sempurna , kita sudah boleh menghapuskan dosa . Walaupun kita tidak tahu jenis dosa yang bagaimana . Betapa sungguh Allah sayangkan hamba - hambanya . Tapi malangnya hambanya itu sendiri yang tidak mahu rebut peluang yang disediakan sedangakan hampir setiap hari kita melakukan dosa tanpa sedar . Sudah tentunya dosa itu kian bertambah . Justeru itu , lakukanlah solat lima waktu walau apa pun keadaan kita .




5 Responses to "Wudhu' Menghapuskan Dosa"

  1. disana kelak..bahagian yg ddiwudukkan' akan kelihatanbersinar,bercahaya...

    ReplyDelete
  2. Kalau ikutkan mudah jer nak raih pahalakan Vee...tp tulah dah namanya manusia, bukan main besar pemalasnya yek hihi.....

    ReplyDelete
  3. saya pernah dengar pasal benda ni
    anyway nice sharing

    ReplyDelete
  4. sgt besar manfaat yg kita dpt bila wudhu dgn sempurna kan..(^_^)

    ReplyDelete
  5. Mudah2an sentiasa dipermudahkan kita semua utk menunaikan solat & sentiasa diampunkan dosa2 kita semua... aamiin.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...