Mudahnya Wanita Dapat Pahala


ASSALAMUALAIKUM ...

Sesungguhnya beruntung anda dilahirkan sebagai wanita . Islam adalah agama yang sangat menjaga kebajikan wanita malah mengutamakan wanita dalam sesetengah perkara . Banyak peluang dan cara yang Islam dah sediakan untuk kita dapat pahala dengan mudah !




Mudahnya Wanita Dapat Pahala



Mudahnya Wanita Dapat Pahala


Banyak peluang dan cara yang Islam dah sediakan untuk wanita  mendapat pahala dengan mudah . Antaranya dengan menjadi isteri yang solehah . Pun begitu , mudahnya wanita dapat pahala , juga mudah juga wanita menjadi ahli neraka . Antara HADIS dan FIRMAN yang mensahihkannya ;

1. Wanita yang memberi cukup susu badan kepada anaknya dan cukup tidur dimalam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan Allah SWT seluruh dosanya . 


Rasulullah SAW bersabda : 
" Apabila ia ( wanita ) melahirkan anak , maka tidak keluar seteguk susu dan tidak disentuh teteknya dengan sentuhan melainkan untuknya pada setiap teguk dan satu sentuhan itu satu kebajikan . Jika ia berjaga malam maka baginya pahala seperti memerdekakan 70 orang hambapada jalan Allah SWT . " ( Riwayat Ibnu Umar Al - Khattab )

2. Wanita yang menguli tepung dengan ' Bismillah ' Allah SWT akan berkati rezekinya . 


Dari Muaz bin Jabal , Rasulullah SAW bersabda :
" Mana - mana perempuan yang berdiri atas dua kakinya membakar roti bagi suaminya , hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api itu , maka diharamkan muka dan tangannya dari kebakaran api neraka . Dan mana - mana perempuan yang menunggu suaminya pulang lalu disapikan mukanya , dihamparkan hamparan duduknya , disediakan makan minumnya , direnungkannya muka suaminya , memegang tangan suaminya , mengelokkan jamuan kepadanya , memelihara anaknya dan manfaatkan hartanya kepada suaminya untuk mencari keredhaan Allah , maka disuratkan baginya akan tiap kalimah ucapannya seperti memerdekakan seorang hamba . Pada hari kiamat Allah kurniakan padanya 'nur' sehingga tercengang - cengang perempuan - perempuan Mukmin seluruhnya atas kurniaan keramat itu . Tiada seorang pun yang sampai ke martabat  itu melainkan Nabi - nabi . "( Riwayat Abu Hurairah ) 

3. Melakukan solat 5 waktu .


Diriwayatkan dari dari Jabir RA katanya , Rasulullah SAW bersabda :
" Perumpaan yang solat lima waktu ialah seperti seseorang yang mandi di sebatang sungai yang dalam yang mengalir di hadapan rumahnya sebanyak lima kali sehari . "   ( Hadis Riwayat Muslim ) .

4. Berpuasa di bulan Ramadhan .


Dari Abu Hurairah RA , Rasulullah SAW bersabda : 
" Setiap malam anak Adam ( manusia ) itu digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga 700 kali ganda . Firman Allah SWT , " Kecuali puasa yang dikerjakan untuk - Ku , maka Aku lah yang membalasnya . Dia menahan syahwatnya dan meninggalkan makan kerana Aku . " Bagi orang yang berpuasa itu ada dua kegembiraan iaitu gembira ketika berbuka ( atau berhari raya ) dan gembira ketika menemui tuhan - Nya kelak . Dan demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi . " ( Hadis Riwayat Muslim )

5. Menjaga maruahnya .


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud ,
" sesungguhnya dunia dan seluruh isinya adalah perhiasan dan sebaik - baik perhiasan ialah wanita yang solehah . "   ( Hadis Riwayat Muslim )

6. Mentaati perintah suami 


Rasulullah SAW bersabda : 
" Sebaik - baik isteri ialah yang dapat menyenangkan hati suaminya apabila engkau ( suami ) melihatnya dan apabila disuruh dia menurut perintah mu , dan dia dapat menjaga kehormatan dirinya dan harta  mu ketika engkau tiada di rumah . " ( Riwayat Thabrani )





9 Responses to "Mudahnya Wanita Dapat Pahala"

  1. indahnya menjadi perempuan...

    ReplyDelete
  2. Jemput join segmen

    http://www.syukurnyasihat.com/2014/11/segmen-blog-review-by-syukurnya-sihat.html

    ReplyDelete
  3. Untungnya menjadi perempuan.Ia adalah anugerah terindah dan tidak ternilai dari Allah bg orang2 yang memahami..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...beruntung kita semua..tapi dosa pun mudah jugakkan...moga-moga kita semua terpelihara...Aminn..

    ReplyDelete
  5. siapa kata x beruntung jd wanita kan??

    ReplyDelete
  6. Walaupun dah dihidangkan peluang pahala depan mata tapi namanya manusia.....
    Moga hati hati wanita dlm dunia ini diberikan hidayah Allah insyaallah

    ReplyDelete
  7. Moga Allah tetapkan hati kita pada JalanNya.
    Insyaallah...

    ReplyDelete
  8. saya pernah dengar ceramah ustaz kazim pasal ni
    tapi tulah vee, dah nama manusia ni
    kadang kealpaan tu sentiasa juga menjengah
    moga terus kuat jiwa ni

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...