Lemon Penyembuh Asma


Lemon Penyembuh Asma | Lemon merupakan bahan campuran utama dalam masakan barat . Kalau anda menyaksikan program masakan barat , lemon sentiasa ada dalam masakannya . Itu mungkin kerana lemon mudah didapati dan harganya pun murah berbanding di sini .


Lemon Penyembuh Asma

Asma


Asma merupakan sejenis penyakit paru - paru yang berlaku disebabkan pengucupan saluran pernafasan dan radang . Asma dikatakan banyak menyerang kanak - kanak iaitu sebanyak 80 peratus berbanding orang dewasa yang hanya sekitar 50 peratus . Asma sering juga disebut sebagai lelah dan semput ini banyak dikaitkan dengan alahan .

Tanda Asma


Jika anda ingin tahu apakah anda mengidap asma , cuba anda pastikan adakah tanda - tanda berikut berlaku pada anda .

  • pernafasan berbunyi seolah - olah bersiul
  • mengalami batuk terutamanya di waktu malam secara berterusan lebih dari seminggu
  • rasa sesak nafas
  • rasa dada ketat

Lemon Penyembuh Asma


Selalunya pesakit asma menggunakan garam sedut atau ubat pencegahan lain seperti kotikosteroid, kromolin , ketotifen , bronkodilator dan lainnya untuk memudahkan pernafasan yang sesak . Tahukah anda bahawa ada cara yang lebih mudah iaitu dengan hanya mengamalkan penggunaan bahan semula jadi ?

Tiga Cara Mudah


Lemon adalah bahan alami yang diyakini dapat membantu menyembuhkan asma . Anda hanya perlu melakukan tiga cara mudah ini setiap hari sebagai diet anda .

1- Minum Air Lemon Sepanjang Hari


Anda hanya perlu perahkan lemon ke dalam air minuman anda dan minumnya sepanjang hari sebagai pengganti air kosong . Lemon adalah antiseptik . Ia boleh membunuh bakteria jahat semasa dalam mukus di bawah lapisan saluran udara seterusnya membolehkan anda bernafas dengan mudah .

2- Mulakan Hari Anda Dengan Air Suam Bercampur Lemon


Disebalik meminum secawan kopi atau teh , cuba anda perahkan lemon ke dalam segelas air suam untuk memulakan hari anda . Minuman sihat ini membantu anda merasa segar dan bermaya sepanjang hari berbanding sekiranya anda mengambil minuman berkafein .

3- Gunakan Lemon Di Dalam Masakan


Sekiranya anda memasak ataupu membuat salad , masukkan lemon sebagai bahan perasa tambahan . Campuran lemon ini bukan sekadar diet yang baik di dalam masakan malah dapat membantu merawat asma anda .


Lemon juga merupakan buah sitrus yang mengandungi vitamin C yang dapat membantu memecahkan lemak dalam badan anda .



~ Sumber Informasi ~



3 Responses to "Lemon Penyembuh Asma"

  1. Kene try n amalkan ni coz husband mmg ada asma yg teruk..tq for the good info!!

    ReplyDelete
  2. Good tips...kadang kala ada juga asma memdatang...huk..huk..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...