Tips Memasuki Rumah Baru


ASSALAMUALAIKUM ...


Tips Memasuki Rumah BaruBismillah . Bila nak masuk rumah baru , kita selalunya akan fikirkan tentang hiasan dalaman rumah . Dinding nak cat warna apa , nak beli perabut apa dan sebagainya . Lebih daripada itu , selalunya kita lupa perkara yang lebih penting seperti bacaan doa .




Tips Memasuki Rumah Baru



Tips Memasuki Rumah Baru


Rumah baru yang selalunya kosong lebih dari sebulan akan ada " makhluk " yang duduk menumpang di dalam rumah tu . Ini bukan perkara baru malah sudah jadi lumrah . Cuma ada yang menunjukkan kehadirannya dn ada pula yang tidak mengganggu langsung . 

Untuk mengelakkan dari berlaku perkara yang tidak di ingini / gangguan terhadap penghuni rumah , anda perlu melakukan beberapa langkah sebagaimana berikut 


1. Membaca surah Al - Mukminin , ayat 115 - 118






Sebelum masuk rumah , bersihkan rumah ( mop lantai / sapu rumah / apa saja yang sewaktu dengannya ) sambil membaca surah Al - Mukminin , ayat 115 - 118 berulang kaliTujuannya supaya jika ada " makhluk " dalam rumah tersebut , mereka akan keluar bila mendengar bacaan tersebut .


2. Laungkan azan 



Bila rumah dah bersih dan barang - barang dah nak punggah masuk  , ketika inilah perlu laungkan azan . Ia juga berkesan untuk bangunan yang dah lama terbiar .


Rasulullah SAW pernah berpesan bahawa sekiranya sesebuah bangunan , pejabat atau rumah itu terlalu lama dikosongkan ( tanpa penghuni ) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus yang dikenali sebagai " Al - Ammar " .



3. Membaca surah al- Baqarah 



Abu Hurairah RA meriwayatkan , Rasulullah SAW bersabda : 

" Jangalah kamu jadikan rumahmu seperti kubur ( hanya untuk tidur ) , sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah jika dibacakan surah Al - Baqarah . "


4. Banyakkan solat dan membaca Al - Quran 



Rasulullah SAW bersabda : 

" Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al - Quran . "   ( Hadis riwayat Al - Baihaqi )



5. Baca surah Yassin , Al - Fatihah dan Al - Ikhlas 




Amalkan baca surah Yassin , al - Fatihah dan al - Ikhlas setiap malam terutamanya pada 7 malam pertama pembaca menduduki rumah atau bangunan .


  • Al - Fatihah 1 x
  • Al - Ikhlas 3 x
  • Selawat atas Nabi 7 x
  • Ayat Kursi 1 x


Peringatan


Langkah - langkah di atas bukan sahaja sesuai untuk masuk ke rumah baru malah juga rumah yang anda sewa tapi sudah lama terbiar kosong . Jika selepas anda melakukan langkah - langkah di atas , tiba - tiba ada berlaku gangguan seperti bunyi yang aneh , barang - barang anda bergerak atau ada kelibat , maka adalah lebih baik anda rujuk kepada ustaz yang berpengalaman dalam masalah tersebut . Kalau anda buat mengikut cara anda , ianya mungkin membahayakan anda dan keluarga anda .



~ Sumber Inforasi ~




8 Responses to "Tips Memasuki Rumah Baru"

  1. Wah..bagusnya terima kasih ye kerana sudi berkongsi

    ReplyDelete
  2. perenggan akhir tu menakutkan lah pula
    dulu masa nak masuk rumah baru pun saya buat semua yang di atas
    malahan sampai sekarang masih sentiasa amalkan

    ReplyDelete
  3. Satu panduan dan ilmu yang bagus utk amalan. Semoga kehidupan lebih aman dan bahagia setelah berpindah ke rumah baru.

    ReplyDelete
  4. nice tips :) ...

    p/s: It's me Puteri Wanita :)

    ReplyDelete
  5. jgn lupa buat kenduri house warming ;-)

    ReplyDelete
  6. Masa masuk rumah ni dulu tak pulak baca ayat ayat alquran tertentu....Azan rasanya adalah kot...Nasiblah tak de pape....Tp pernah si TLBD nangis tak berhenti dulu masa baru pindah

    ReplyDelete
  7. Okey, saya tak pernah merasa pindah rumah ke apa.
    Nice info. Bermanfaat untuk masa masa yang akan datang.
    Thanks share ^^

    ReplyDelete
  8. Kalau rumah yang dah lama ditinggalkan pun elok guna tips macam ni juga...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...