Hancurnya Kaum Aad


Assalamualaikum ...

Hancurnya Kaum Aad | Dengan lafaz Bismillah . Banyak cara Allah boleh beri pada kita sebagai peringatan ke atas apa yang telah kita lakukan . Petunjuk - petunjuk ini hanya akan disedari oleh mereka yang beriman kepada Nya . Bagi yang keras hati , kering hati juga hitam hati seperti kaum Aad yang diceritakan dalam al - Quran , apa yang berlaku adalah proses biasa atau selalu disebut sebagai bencana alam.

Kaum Aad Dalam Al - Quran


Di sini SI nak berkongsi cerita tentang hancurnya kaum Aad sebagai iktibar kita bersama . Untuk kita hayati juga disebalik pelbagai musibah yang melanda negara . Allah menceritakan mengenai hancurnya kaum Aad ini di dalam al Quran yang bermaksud :

" Adapun Aad ( kaum Nabi Hud ) , maka mereka yang telah dibinasakan dengan angin ribut yang kencang , yang melampau kencangnya , yang diarahkannya menyerang mereka tujuh malam lapan hari terus menerus ; ( kalaulah engkau menyaksikannya ) maka engkau akan melihat kaum itu bergelimpangan mati , seolah - olah mereka batang - batang pohon kurma yang ( tumbang dan ) lompang . Dengan yang demikian , dapatkah engkau melihat lagi sisa - sisa mereka ( yang masih hidup ) ?
( al - Haqqah 69 : 6 - 8 )


Hancurnya Kaum Aad


Nabi Hud Memberi Peringatan


Setelah satu tempoh yang lama , akhirnya Nabi Hud a.s. tidak lagi sanggup dan mampu untuk memberi nasihat kepada kaum Aad . Hanya segelintir sahaja yang mahu mengikut seruannya . Maka Nabi Hud memberi peringatan tentang azab yang Allah akan turunkan .

Kerana kesombongan kaum Aad , mereka tidak menghiraukan langsung peringatan dari Nabi Hud malah mereka mencabar ;

" Cubalah datangkan azab seperti yang kamu katakan itu , kalau betul kamu ini pesuruh Tuhan !

Kaum Aad akhirnya merancang untuk membunuh Nabi Hud

Tawakal Kepada Allah


Apabila berita itu sampai kepada Nabi Hud , baginda berkata kepada mereka ;

" Buatlah apa yang kamu hendak buat kepadaku . Jalankanlah terus rancanganmu itu , jangan ditangguh - tangguhkan lagi . Kepada - Nya aku bertawakal . Tidak ada makhluk yang bergerak di muka bumi ini melainkan semuanya dikuasai oleh Allah . Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus . "
" Katahuilah jika kamu tidak mempedulikan seruanku , aku telah menjalankan tanggungjawabku iaitu menyampaikannya apa yang diperintahkan oleh Allah untuk disampaikan kepada kamu . Dia akan mengganti kamu dengan kaum yang lain . kamu tidak dapat membahayakan - Nya sedikitpun . Sesungguhnya Tuhanku Maha Pemelihara tiap - tiap sesuatu . "

Hancurnya Kaum Aad

Hancurnya Kaum Aad


Nabi Hud tidak lagi berdaya membuat apa - apa untuk mengajak kaumnya menyembah Allah . Lalu baginda berdoa dengan berkata ;

" Wahai Tuhanku , belahlah daku kerana mereka mendustakan seruanku . "

Allah berfirman kepada Nabi Hud bahawa azab akan diturunkan kepada kaum Aad . Firman Allah :

" Dalam sedikit masa lagi , mereka akan menjadi orang - orang yang menyesal . "

Lalu Allah datangkan satu suara yang menggegar bumi disertai tiupan angin yang sangat dingin dan kencang . Angin itu bertiup selama lapan hari tujuh malam . Angin ini menjadikan tempat yang dilaluinya hancur binasa seperti debu .

Hancurlah seluruh kaum Aad dalam keadaan penuh azab dan terhina Allah menyatakan dalam al - Quran , keadaan mereka seperti sampah sarap yang dihanyutkan oleh banjir atau seperti batang - batang kurma yang bergelimpangan . Itulah balasan bagi kaum yang ingkar . Di akhirat , mereka mendapat balasan yang lebih dahsyat . Azab dan kehinaannya tanpa mendapat sedikit pun pertolongan .

Nabi Hud bersama para pengikutnya yang beriman diselamatkan oleh Allah . Mereka kemudian berhijrah ke tempat lain memandangkan negeri itu sudah menjadi padang jarak padang tekuku


4 Responses to "Hancurnya Kaum Aad"

  1. Salam Vee..Kak Lya singgah sini untuk tahun 2015 ...Selamat tahun baru Vee.. Nice sharing dear ...........Terima kasih atas perkongsian ilmu yang bermanfaat ini..

    ReplyDelete
  2. org zaman skrg pun dah sm mcm kaum aad...

    ReplyDelete
  3. semoga kita tidak tergolong dalam golongan itu...nauzubillah

    ReplyDelete
  4. Semoga kaum kita terhindarlah dari menjadi spt kaum Aad ni... nauzubillah...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...