Tahukah Anda : Simptom Awal Strok Otak Yang Orang Abaikan


Tahukah Anda : Simptom Awal Strok Otak Yang Orang Abaikan | Wanita lebih berisiko tinggi mendapat strok otak berbanding lelaki dan selalunya strok otak berlaku kepada mereka yang berumur 65 tahun ke atas . Bagaimanapun, kira-kira 10% daripada semua angin ahmar boleh berlaku kepada mereka yang berusia di bawah 45 tahun . Di Amerika Syarikat, lebih daripada 100,000 wanita di bawah umur 65 tahun hidap strok otak dalam satu tahun .


Tahukah Anda : Simptom Awal Strok Otak Yang Orang Abaikan

Simptom Awal Strok Otak Yang Orang Abaikan


Menurut Andrew Stemer, Pengarah Program untuk strok otak daripada Medtar Hospital Universiti Georgetown, terdapat beberapa sebab mengapa wanita berisiko tinggi mendapat strok daripada lelaki, tetapi beberapa faktor risiko yang sama untuk kedua-dua jantina yang merokok, menghidap kencing manis, tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi.

Salah satu faktor utama adalah kehamilan, terutama ketika 1/3 dan seminggu selepas kelahiran. Ia berlaku akibat daripada perubahan hormon selepas bersalin kerana lebih ramai wanita berehat, aliran darah menjadi perlahan dan wanita lebih mudah terdedah kepada pembentukan darah beku.

Satu lagi perkara yang boleh meningkatkan risiko strok adalah mengambil pil perancang. Juga wanita yang mempunyai migrain dengan aura adalah berisiko tinggi mendapat strok otak. Stroke iskemia adalah bentuk yang paling biasa (yang berlaku dalam 80% daripada kes) dan berlaku apabila darah beku menghalang darah lainnya dari mendapat oksigen yang cukup untuk sampai ke otak. Lagi lama anda menunggu, semakin tinggilah kerosakan , sebagaimana doktor mengatakan "masa adalah otak".

Anda harus menjalani kehidupan yang sihat, tetapi pertahanan terbaik adalah memberi perhatian kepada tanda-tanda awal dan berjumpa doktor.

Tanda-tanda strok otak:


1- Anda berasa lemah atau sakit di sebelah badan.


Anda boleh mengenali gejala strok apabila anda rasa tiba-tiba kehilangan kuasa atau merasa kurang pada sebelah badan anda, terutamanya di tangan dan kaki. Satu bahagian wajah anda mungkin terjebak dan anda tidak akan dapat merasai emosi seperti apabila tersenyum bibir anda tidak bergerak.

2- Anda mempunyai masalah apabila bercakap


Terdapat beberapa bentuk gejala. Kadang-kadang anda boleh bercakap dengan lancar, tetapi anda mempunyai masalah dengan menyebut perkataan. Orang-orang di persekitaran anda mungkin mempunyai masalah dalam memahami anda. Kadang-kadang, kita tidak boleh ingat perkataan dan pronunce dengan betul, tetapi jika ini berlaku lebih kerap daripada biasa, anda memerlukan bantuan segera.

3- Sakit kepala yang teruk


Sakit kepala yang teruk boleh membawa kepada strok pendarahan jika aliran darah dikepala disekat oleh darah beku atau pecah. Strok pendarahan berlaku kurang kerap daripada strok iskemia, kira-kira 10 hingga 15% daripada kes-kes tetapi ia mempunyai kadar kematian yang tinggi.

4- Vision Lost


Jika anda mengalami kelemahan pada anggota badan dan anda mula kehilangan Visi di satu pihak, ia merupakan gejala strok. Walau bagaimanapun, jika strok berlaku, anda lebih cenderung untuk kehilangan penglihatan pada kedua-dua mata.



Jika anda mengalami mana-mana gejala-gejala ini, anda perlu segera pergi ke hospital yang terdekat. Jangan tangguhkan ia untuk hari esok dengan alasan bahawa ia hanya satu migrain atau sesuatu yang tidak berbahaya, kerana anda akan terlepas peluang untuk rawatan pesat strok dan mungkin akan mati.



2 Responses to "Tahukah Anda : Simptom Awal Strok Otak Yang Orang Abaikan"

  1. bahaya strok ni....semoga pesakit sembuh dengan segera

    ReplyDelete
  2. yang sebenarnya ...seseorang dapat rasa yang badan nya tak seperti biasa... tak kiralah di bahgian mana ia sakit.. pergi lah ke klinik yg biasa ada pergi sblum terlambat..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...