Berita Gembira Dan Amaran


Assalamualaikum ...

Bismillah . Sebelum malam menutup tirainya , sedikit perkongsian kalamullah bersama anda semua . Semoga menjadi pengajaran dan peringatan kepada kita semua . Allah  membawakan berita gembira dan amaran melalui Rasulullah s.a.w. kepada seluruh hambanya di muka bumi . Itu bermakna Allah sayangkan kita . Sebab itu DIA memberi peringatan dan kebaikan .


Berita Gembira Dan Amaran



Firman Allah yang bermaksud ;

" DAN tiadalah Kami utuskan Rasul-rasul itu melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pembawa amaran ; kemudian sesiapa yang beramal soleh , maka tidak ada kebimbangan ( dari berlakunya kejadian yang tidak baik ) terhadap mereka , dan mereka tidak akan berdukacita . "
( Surah al - An'am : 48 )

Berita Gembira Dan Amaran


Para rasul yang diutuskan oleh Allah s.w.t. untuk seluruh umat manusia adalah sebagai pembawa berita yang menggembirakan tentang kehidupan di syurga dan berita yang menakutkan iaitu azab neraka . Sekiranya seseorang itu meyakini janji oleh Allah s.w.t melalui rasulnya dengan beramal dengan amalan yang soleh serta meninggalkan segala tegahan dan larangannya , maka mereka tidak akan berduka cita di akhirat kelak .

Golongan yang berdukacita pula , bakal berada dalam neraka yang Allah s.w.t. telah sediakan disebabkan kekufuran atau maksiat yang dilakukan terhadap Allah s.w.t.

Allah s.w.t. tidak mengutuskan seorang rasul untuk memenuhi kehendak atau keinginan nafsu sesuatu kaum , bangsa dan umat .

Kebahagiaan yang hakiki akan dinikmati oleh mereka yang taat kepada Allah s.w.t. Maka sepatutnya seseorang itu mengutamakan mencari kebahagiaan akhirat lebih daripada kebahagiaan dunia .

Kebahagiaan Hidup Di Dunia


Rasulullah adalah utusan Allah s.w.t. yang diutuskan untuk memandu manusia ke arah kebahagiaan hidup di dunia lebih - lebih lagi di akhirat yang kekal abadi .

Kegagalan seseorang itu mentaati suruhan dan meninggalkan larangan Allah s.w.t. adalah petanda awal terhadap kesusahan dan kesengsaraan yang bakal dihidapi di akhirat kelak .


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM )




~ Sumber Informasi ~





12 Responses to "Berita Gembira Dan Amaran"

  1. Terima kasih untuk ingatan ini..

    ReplyDelete
  2. betul tu...kejar akhirat maka dunia akan mengejar kita...insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...
    terima kasih berkongsi kak :)

    ReplyDelete
  4. Sama2 kita mentaati perintah Allah dan meninggalkan larangan Allah,.InsyaAllah berkat hidup..

    ReplyDelete
  5. salam singgah. terima kasih atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  6. semoga kita dijauhkan dari golongan orang yang berdukacita

    ReplyDelete
  7. Bersyukur kita dilahirkan Islam, punya Allah. Punya Rasul untuk dijadikan ikutan dan rujukan. Moga hati kita ini dilorongkan pada perkara yg baik dan benar sahaja. Insyaallah

    ReplyDelete
  8. lahir sbg seorg islam tp x mengikut ajaran-Nya..adalah lbh sengsara berbanding lahir sbg non muslim

    ReplyDelete
  9. Peringatan yang baik untuk kita semua

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...