Sebab Diharamkan Memahat Patung


Sebab Diharamkan Memahat Patung | Patung merupakan berhala yang disembah oleh orang kafir . Mereka menjadikan patung itu sebagai wakil tuhan mereka . Di dalam Islam pula , kita tidak dibenarkan menggunakan apa juga benda sebagai perantara antara kita dengan Allah termasuk patung .

Sebab Diharankan Memahat Patung

Diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud secara Marfu' : 

" Sesungguhnya manusia yang paling dahsyat azab di sisi Allah ialah pelukis (  Pengukir ) . "  
( Riwayat al Bukhari dan Muslim )

Sebab Diharamkan Memahat Patung


Tentu ada sebab kenapa Allah mengharamkan manusia menyimpan / mengukir patung . Antaranya :

1. Untuk membela kemurniaan tauhid dan supaya kita tidak menyamai orang - orang musyrik yang menyembah berhala yang di buat dengan tangan - tangan mereka sendiri .

Pernah terjadi di kalangan umat Islam terdahulu , mereka cenderung membuat patung orang alim yang telah meninggal dunia dan kemudian disebut - sebut nama mereka . Lama - kelamaan semakin banyak patung orang alim yang diukir , seterusnya dimuliakan sehingga akhirnya dijadikan Tuhan yang disembah melainkan Allah . Patung - patung itu dianggap pelindung , ditakuti serta dipohon keberkatan daripadanya .

Hal ini pernah terjadi pada kaum Wud , Suwa ' , Yaghuts , Ya'uq dan Nasr . Islam bukanlah undang - undang manusia yang ditujukan untuk satu generasi atau dua generasi sahaja tetapi merupakan undang - undang untuk seluruh umat manusia di serata dunia sehinggalah tibanya hari kiamat nanti .

2. Haram menjadi pemahat patung kerana dibimbangi seorang pelukis atau pengukir yang memahat patung akan diliputi perasaan bangga , seolah - olah dia dapat mencipta makhluk yang menyerupai makhluk hidup .

Disebabkan itu , Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 
" Sesiapa yang mengukir dengan suatu bentuk ukiran  di dunia ini , maka pada hari kiamat kelak Allah akan mentaklifkan kepadanya supaya memberikan atau meniupkan ruh pada ukirannya itu ( bagi menghidupkannya ) sedangkan dia tidak akan mampu berbuat demikian . "   ( Riwayat oleh Qattadah bahawa Ibnu Abbas r.a. berkata )

3. Orang - orang yang begitu cintakan hasil seni cenderung menghasilkan kerja seni yang akan    memberikan mereka kepuasan , contohnya melukis ( memahat ) wanita - wanita telanjang atau  setengah telanjang .

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a , Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 
" Siapakah di kalangan manusia lebih zalim dari orang yang berusaha membuat seperti ciptaanKu . Kalau mereka mampu , maka buatlah sebutir jagung atau biji - bijian atau sehelai rambut . " ( Riwayat Bukhari  dan Muslim )

4. Meletakkan patung di dalam rumah menjadikan malaikat tidak masuk ke dalam rumah tersebut . 

Rasulullah s.a.w. bersabda yng bermaksud :

" Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk suatu rumah yang di dalamnya ada patung . "   ( Riwayat Bukhari dan Muslim )

2 Responses to "Sebab Diharamkan Memahat Patung"

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...