' Tudung ' Pada Aurat Yang Lain Yang Perlu di Jaga


ASSALAMUALAIKUM...

' Tudung ' Pada Aurat Yang Lain Yang Perlu di Jaga | Bismillah .Menutup aurat bukan sekadar menutup rambut di kepala . Sekurang - kurangnya ada empat perkara yang mesti ditutup dengan " Tudung " .

' Tudung ' Pada Aurat Yang Lain Yang Perlu di Jaga

1. " Tudung " pada wajah .


Jangan dibuat wajahnya sengaja mengundang fitnah , berhias dngan tujuan tabarruj iaitu menampakkan perhiasan dan kecantikan untuk tatapan mata orang ramai . Kecantikannya khusus buat suami , bukan pameran untuk lelaki ajnabi .


2. " Tudung " pada mata .


Jangan matanya memandang lelaki lain selain mahramnya . Solehah yang hakiki , tidak dipandang dan tidak memandang . Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 
"Semua mata menangis pada hari akhirat kelak kecuali mata yang dipejamkan daripada memandang apa - apa yang diharamkan , mata yang berjaga pada waktu malam dalam berjihad di jalan Allah dan mata yang menitiskan air mata walau sebesar kepala lalat kerana takut akan Allah . " ( Riwayat al - Dailami )

3. " Tudung " pada suara .


Jangan dilunak - lunakan suara dengan tujuan memikat dan mempesona . Allah berfirmn yang bermaksud  : 
" Janganlah perempuan - perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya , sebab akan menruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit . "  ( Surah Al - Ahzab 33 : 32


4. " Tudung " pada hati . 


Hatinya terpaut pada mengingati Allah . Insya - Allah , apabila seseorang wanita mengingati Allah , Allah akan memeliharanya daripada segala kejahatan yang muncul dari dalam dirinya sendiri atau daripada orang lain .

Dan ingat ! " Aurat di Hati " juga patut ditutup sama kerana ia jauh lebih penting . Hati jangan liar ; hendaklah dijaga selalu . Kalau hati masih liar walaupun sudah bertudung , maka tingkah laku akan menjadi liar juga ., pergaulan bebas , pandangan mata tidak di kawal ,keluar hingga jauh - jauh malam , berada di tempat - tempat maksiat , maka ketika itu tudung pun tidak akan mampu menjaga maruah dan akhlak diri . 

Walau bagaimanapun baiknya wanita menjaga hati , tutur kata , perangai dan tingkah laku , dia tetap diwajibkan bertudung . Syariat lahir ( menutup aurat ) dan syariat batin ( menjaga hati ) perlu dibabungkan untuk memberi keselamatan kepada wanita . 

4 Responses to "' Tudung ' Pada Aurat Yang Lain Yang Perlu di Jaga"

  1. betul tu..perkongsian yang bagus

    ReplyDelete
  2. Insya Allah.. Mudah mudahan.. Amin

    ReplyDelete
  3. saya terpaksa guna cermin mata hitam untuk mengelakkan mata bertembung insan berlainan jantina..

    jika bertentang mata boleh tergoda dibuatnya..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian dan peringatan

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...