Keperluan Menyanyangi Anak Yatim


Assalamualaikum ...

Keperluan Menyanyangi Anak Yatim | Bismillah . Anak yatim merupakan anak yang kehilangan bapa . Seorang bapa dalam rumahtangga merupakan pencari nafkah . Apabila seorang anak kehilangan bapanya , maka dia kehilangan pencari nafkah yang memberi kesan kepada kehidupan sehariannya .Oleh sebab itu anak yatim perlu dibantu dan disayangai .

Keperluan Menyanyangi Anak Yatim


Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a katanya: Nabi Muhammad SAW telah bersabda : 


"Aku dan orang yang memelihara anak yatim adalah di dalam syurga seperti ini - sambil Baginda menunjuk dengan kedua-dua jarinya - jari telunjuk dan jari tengah (yang dirapatkannya, sebagai isyarat rapatnya mereka dan duduk bersama-sama Nabi di dalam syurga)

(Hadis Riwayat Bukhari)


Berkaitan usia anak-anak yang dikatakan anak yatim, Saiyidina Ali berpendapat umur anak yatim ialah sebelum umur baligh. Hal ini bermaksud setelah baligh dia tidak lagi dikira sebagai anak yatim. Manakala menurut Imam Hanafi, usia anak yatim ialah anak-anak yang berada di bawah umur 18 tahun.

Mendustakan Agama


Firman Allah ;


أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ
Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?

فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ
Itulah orang yang mengherdik anak yatim

وَلا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ

dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.
(  surah al-Ma`uun ayat 1-3 )

Kisah 1


Seorang yang bernama Abu Jahal telah dilantik untuk menyelia seorang anak yatim . Pada satu hari , dalam keadaan tak berbaju , anak yatim itu datang meminta sedikit harta ( kepunyaannya sendiri ) daripada Abu Jahal .

Kisah 2 



Menurut riwayat Ibn Juraij , Abu Sufian menyembelih unta setiap minggu . Seorang anak yatim telah datang meminta daripadanya . Beliau mengetuk anak yatim tersebut dengan tongkatnya .

Ciri - Ciri orang yang mendustakan agama ; 
Menghalang , mengherdik dan menzalimi anak - anak yatim daripada mendapat hak - hak mereka malah tidak melayan golongan tersebut dengan baik .

Berbuat Baik 


Firman Allah SWT :
" Berbuat baiklah kepada ibu bapa , kaum kerabat , anak yatim dan orang miskin serta berbicara dengan kata yang baik . " ( al - Baqarah 2 ; 83 )


Allah Taala menyebut di dalam Surah ad-Duha ayat 9-10 :


 " Pada anak yatim itu ada penawar yang menyembuhkan. Pada anak yatim itu juga ada racun yang sangat menyakitkan. Sekiranya hatimu tega dan rela dengan kesusahan mereka ertinya kau lupa dengan pesan Allah ini. Maka terhadap anak yatim janganlah engkau berkasar, dan terhadap pengemis janganlah kau herdik. "




Firman Allah SWT ;
" Adapun terhadap anak yatim maka janganlah kamu berlaku sewenang - wenang ... (Adh - Dhuha 93 ; 9 )

Rasulullah SAW bersabda : 


" Sesiapa yang menanggung makan minum seorang anak yatim Muslim sehingga cukup keperluannya, maka wajib baginya syurga. " 
(Riwayat al-Tabarani)



Kita yang masih bernaib baik ini , sayangilah anak yatim , gembirakanlah mereka kerana mereka juga berhak seperti hamba Allah lainnya di bumi ini . 

Sesungguhnya orang yang membuat kebaikan pada anak yatim , besar ganjaran pahalanya di sisi Allah .



1 Response to "Keperluan Menyanyangi Anak Yatim"

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...