15 Masakan Johor Yang Menjadi Kegemaran Ramai


15 Masakan Johor Yang Menjadi Kegemaran Ramai | Johor merupakan sebuah negeri yang memiliki pelbagai keturunan seperti banjar , bugis , jawa dan melayu itu sendiri . Kepelbagain itu telah menghasilkan pelbagai jenis masakan di Johor sehingga menjadi popular seluruh Malaysia . 


15 Masakan Johor Yang Menjadi Kegemaran Ramai


15 Masakan Johor Yang Menjadi Kegemaran Ramai



Kalau  ditanya pada orang Johor , apa makanan yang sedap di Johor , maka akan keluarlah senarai makanan sedap dan makanan sedap itu mengikut daerah masing-masing . Antaranya seperti mee bandung Muar , nasi beriani gam Batu Pahat , roti stesen keretapi Kluang dan sebagainya . Ada 15 masakan Johor yang popular di kalangan rakyat Malaysia sebenarnya .

Macam yang korang nampak gambar di atas tu , itu adalah telur pindang . Satu masa dulu , tak lengkap majlis kahwin di Johor tanpa telur pindang . Nak memasak telur pindang ni ambik masa berjam-jam . Selain itu kena pula letak macam-macam jenis daun herba untuk datkan aroma dan rasa yang sedap . Kalau malas , boleh rebus je telur biasa . Kalau banyak bajet , rebus lah telur masin .



1 Response to "15 Masakan Johor Yang Menjadi Kegemaran Ramai"

  1. Saya orang johor di perantauan... mmg masakan johor sedap2... marveles!! :) :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...