Cara Mudah Mendapat Pahala


Assalamualaikum ...

Cara Mudah Mendapat Pahala | Setiap muslimin dan muslimat mendambakan pahala dalam hidup mereka . Walaupun mungkin cara itu akan menyusahkan diri sendiri , selagi boleh diusahakan , akan dilakukan juga demi mendapatkan pahala dan keredhaan Allah .


Cara Mudah Mendapat Pahala

Cara Mudah Mendapat Pahala


Daripada Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :

" Melihat pada tiga perkara adalah ibadah . Melihat wajah ibubapa , melihat al - Quran  dan melihat lautan , "
( Riwayat Abu Nuaim )

Ibu Bapa


Maka bertuahlah pada sesiapa yang masih dapat melihat wajah ibu bapanya . Selain masih dapat melihat wajah ibu bapa , mereka juga masih berpeluang berbakti , membuat kebaikan serta menyanyangi mereka sepenuh jiwa dan raga .

Kepada mereka yang ibubapanya sudah pergi ke rahmatullah , walaupn anda tidak dapat lagi memandang wajahnya , kirimlah al - Fatihah , sedekahkan bacaan surah Yassin dan buatlah amal jariah untuk mereka . Jika anda melakukan semua atau diantaranya , anda juga sudah mendapa pahala asalkan anda melakukannya dengan seikhlas hati .

Al - Quran


Al-Quran diturunkan ke mukabumi oleh Allah s.w.t. adalah untuk menjadi panduan kepada para muslimin dan muslimat . memandangnya sahaja sudah mendapat pahala , apatahlagi jika anda membacanya . Maka berlipatgandalah pajhala yang anda akan perolehi . 

Perlu diingat bahawa , al- Quran diturunkan bukan sekadar untuk dilihat tetapi juga dipelajari , dibaca dan dihayati setiap maksud yang disampaikan supaya manusia lebih menginsafi , mensyukuri dan melihat betapa besar kekuasaan Allah serta kasih sayangNya kepada seluruh hambaNya .

Lautan


Ciptaan Allah terlalu banyak . Selain lautan , ada juga tumbuhan , gunung ganang , haiwan dan lainnya yang menjadi keseimbangan kepada keidupan manusia . Maka bertuahlah kepada sesiapa yang tinggal berhampiran dengan lautan atau yang sudah sebati dengan lautan demi mencari rezeki .

Lautan merupakan selautan air yang anda tidak akan dapat mengetahui jumlah sebenar banyaknya air tersebut . Lautan telah memberikan kehidupan bukan sahaja kepada manusia malah juga binatang dan tumbuh - tumbuhan . 

Bayangkan jika tidak wujud lautan , apa akan jadi pada putaran hidup seluruh makhluk Allah yang bergantung padanya ? Sesungguhnya , setiap ciptaan Allah itu memberi manfaat antara satu sama lain . 


~ Sumber Informasi ~


4 Responses to "Cara Mudah Mendapat Pahala"

  1. Salam kenal,

    Perkongsian yg bermanfaat.. dengan tiga perkara kita dapat pahala dengan mudahkan .

    akak follow #280, jemputlah ke blog kecik akak ye :)

    ReplyDelete
  2. senang nye nak dapat pahala kan :)

    ReplyDelete
  3. kalau mcm tu kena selalu tgk laut la ;-)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...