Punca Dan Rawatan Kekejangan Otot


Punca Dan Rawatan Kekejangan Otot | Jika anda mendapati diri anda terjaga dari tidur yang damai tanpa boleh bergerak atau tidak dapat berjalan di taman secara tiba - tiba , itu bermakna telah berlaku penguncupan secara tiba-tiba dan tidak sukarela daripada satu atau lebih daripada otot anda , maka anda kemungkinan besar mengalami kekejangan otot .

Punca Dan Rawatan Kekejangan Otot

Punca Kekejangan Otot


Biasanya , kekejangan otot tidak berbahaya . Walaupun punca masih tidak jelas, keadaan tertentu yang berlaku mungkin disebabkan senaman yang berpanjangan , kesan dari kerja fizikal , dehidrasi dan kekurangan pemakanan. Walau bagaimanapun, sesetengah kekejangan otot dikaitkan dengan kes-kes perubatan yang serius:

Arteriosclerosis


Oleh kerana bekalan darah yang tidak mencukupi disebabkan arteri yang sempit , kekejangan otot mungkin berlaku.

Mampatan Saraf 


Apabila saraf di dalam tulang belakang (lumbar stenosis) dimampatkan , ianya boleh menyebabkan kekejangan otot di kaki anda dan yang memburukkan lagi keadaan bila lama anda berjalan . Apa yang perlu anda lakukan adalah berehat sebentar dan tidak lama lagi rasa sakit akan hilang.

Kekurangan Mineral


Kekurangan kalium , kalsium , magnesium di dalam badan anda boleh menyumbang kepada kekejangan otot di kaki anda . Diuretik yang ditetapkan untuk tekanan darah tinggi , juga boleh mengurangkan jumlah mineral ini di dalam badan anda .

Pemulihan rumah untuk Kejang Otot


Kekejangan otot boleh anda kurangkan dengan melakukan beberapa langkah pencegahan di rumah anda supaya kekejangan otot tidak berpanjangan / dapat pulih dengan segera .

Minum Banyak Cecair


Mencegah kekejangan otot boleh dilakukan dengan mengimbangkan semula mineral di dalam badan anda melalui minum minuman elektrolit . Elakkan minuman yang mempunyai kandungan gula yang tinggi kerana ianya hanya akan menambah kesakitan anda.


Ambil Pil Multivitamin


Seperti yang dikatakan sebelum ini, beberapa kes kekejangan otot adalah disebabkan oleh kekurangan pemakanan . Ini termasuk mengambil multivitamin dalam rutin harian anda untuk pencegahan .

Regangkan Dan Urut


Anda boleh mengurangkan kekejangan otot dengan melakukan gerakan perlahan-lahan meregangkan otot terjejas dan kemudian perlahan-lahan mengurut sehingga ia melegakan .

Memampatkan Guna Tuala Panas Atau Ais


Anda boleh menggunakan tuala panas pada otot sempit untuk melegakannya . Malah , anda boleh juga meletakkan pek ais di atasnya untuk mengurangkan kesakitan .

Mengetuk bibir anda


Ketuklah bibir atas anda dengan ibu jari dan jari telunjuk kemudian urutlah dengan teliti . Ini adalah rawatan sementara sahaja.

Gunakan Balm Analgesik 


Sama seperti memampatkan menggunakan tuala panas dan ais , gunakan balsam analgesik untuk berehat dan untuk mengurangkan rasa sakit yang disebabkan oleh kekejangan otot .


Mencegah Kekejangan Otot


- Senaman setiap hari untuk meningkatkan kesihatan fizikal anda.
- Adakah hangat-up sebelum melibatkan diri ke dalam mana-mana sukan.
- Pastikan badan anda terhidrat dengan meminum banyak air.
- Elakkan memakai kasut tumit tinggi. Pakai kasut hanya selesa.
- Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. 



~ Sumber Informasi ~




1 Response to "Punca Dan Rawatan Kekejangan Otot"

  1. kena byk minum air kosong tu mmg tips yg berguna...takut kurang air dlm bdan...penyumbang kekejangan tu..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...