Tahukah ANda : Bawang Putih Amat Bahaya Untuk Mereka Ini


Tahukah ANda : Bawang Putih Amat Bahaya Untuk Mereka Ini | Sudah berabad lamanya bawang putih menjadi campuran dalam masakan bukan kerana baunya sahaja malah khasiat yang terdapat di dalamnya . Kerana khasiatnya itu jugalah , bawang putih juga telah dijadikan ramuan dalam perubatan tradisional .


Tahukah ANda : Bawang Putih Amat Bahaya Untuk Mereka Ini

Bawang Putih Amat Bahaya Untuk Mereka Ini 


Disebalik khasiat bawang putih yang banyak , tahukah anda bahawa bawang putih sebenarnya akan mendatangkan bahaya jika di makan oleh mereka yang menghidapi penyakit tertentu . Mereka yang tidak dibenarkan makan bawang putih demi kesihatan adalah mereka yang : 

1- Orang Yang Mahu Menjalani Pembedahan


Sebelum menjalani pembedahan , pesakit perlu elakkan makan bawang putih sekurang-kurangnya dua minggu sebelum melakukan pembedahan untuk mengelakkan pendarahan yang berlebihan .

2- Orang Yang Ada Tekanan Darah Rendah


Bawang putih boleh turunkan tekanan darah . Secara teorinya , pengambilan bawang putih boleh menjadikan tekanan darah menjadi semakin rendah .


3- Orang Yang Ada Penyakit Hati


Walaupun bawang putih memiliki sifat anti bakteria dan anti viral dan boleh membunuh virus serta bakteria , ia tidak boleh digunakan untuk mencegah dan membunuh virus hepatitis .

Terdapat bebrapa elemen di dalam bawang putih boleh menyebabkan rangsangan pada perut dan usus yang boleh menghalang rembesan jus pencernaan di dalam saluran usus dan menjejaskan penghadaman makanan , sekali gus memburukkan lagi banyak simptom untuk pesakit hepatitis, seperti loya.

Tambahan pula, sebahagian daripada komponennya mengurangkan sel-sel darah merah dan hemoglobin, yang bermaksud bahawa penggunaan bawang putih yang berlebihan boleh menyebabkan anemia.

4. Orang Yang Ada Penyakit Mata


Satu lagi kumpulan orang yang harus mengelak daripada bawang putih ialah pesakit yang menghidapi penyakit mata, khususnya mereka yang mempunyai kesihatan yang lemah. Ubat tradisional Cina mendedahkan bahawa penggunaan biasa bawang putih dalam kuantiti yang besar untuk tempoh yang lebih lama bukan sahaja boleh merosakkan mata dan hati, tetapi juga ia boleh mencetuskan kehilangan ingatan , hypopsia, tinnitus, dan isu-isu kesihatan yang lain .

5. Orang Yang Mengalami Cirit-birit Bukan Disebabkan Bakteria


Pesakit cirit-birit perlu mengelakkan makan bawang putih mentah juga, kerana rasa pedas boleh merangsang usus yang boleh menyebabkan gangguan usus mukosa hyperemia dan edema serta membuat keadaan menjadi lebih buruk lagi.

Jika pesakit telah mengalami cirit-birit, dia perlu berhati-hati mengambil bawang putih.

6. Wanita Hamil Dan Wanita Menyusukan Anak


Bawang putih mungkin selamat untuk digunakan semasa mengandung jika diambil dalam jumlah yang biasanya ditemui dalam makanan. Walau bagaimanapun, perkara ini mungkin tidak selamat apabila digunakan dalam jumlah ubatan semasa mengandung dan ketika menyusukan anak kerana tidak ada maklumat yang boleh dipercayai cukup tentang keselamatannya dalam kes-kes ini.



0 Response to "Tahukah ANda : Bawang Putih Amat Bahaya Untuk Mereka Ini "

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...