Tahukah Anda : Kepentingan L. casei Strain Shirota Pada Perut


Tahukah Anda : L. casei Strain Shirota Dapat Cegah Kanser | L. casei Shirota strain atau yang banyak juga dikenal dengan nama bakteri l cassei merupakan salah satu jenis bakteri baik dengan gram positif, berbentuk batang, yang merupakan bahagian dari bakteri yang ada pada asam laktat. Merupakan jenis bakteri yang membantu dalam proses pencernaan dan bukanlah merupakan jenis bakteri yang dapat mengganggu kesehatan tubuh manusia.

Tahukah Anda : Kepentingan L. casei Strain Shirota Pada Perut

Bakteri L cassei ini merupakan jenis bakteri yang tahan terhadap reaksi dari asam lambung, dan memiliki banyak sekali peranan penting di dalam tubuh manusia. Bakteri l Cassei ini merupakan bakteri yang hidup dan juga tinggal di dalam usus, dan peranan pentingnya adalah untuk membantu pencernaan.

Ciri – ciri dari bakteri L Cassei

Ada beberapa ciri – ciri dari bakteri L Cassei ini seperti berikut :

  • memiliki ukuran antara 0.7 – 1.1 x 2.0 – 4.0 micron
  • Merupakan bakteri gram positif
  • Tidak memiliki alat gerak
  • Tidak menghasilkan spora
  • Berbentuk fisik seperti sebuah batang
  • Kecepatan pertumbuhan berkisar antara 50 Dornic
  • Hidup pada bagian membrane mukosa, yang menempel pada dinding usus
  • Memiliki toleransi tinggi terhadap asam
  • Membentuk sebuah gerombolan, yang merupakan bagian dari heterofermentatif fakultatif.

Kepentingan Strain Shirota Kepada Perut


Bakteri L cassei ini merupakan jenis bakteri yang tahan terhadap reaksi dari asam lambung, dan memiliki banyak sekali peranan penting di dalam tubuh manusia. Bakteri l Cassei ini merupakan bakteri yang hidup dan juga tinggal di dalam usus, dan peranan pentingnya adalah untuk membantu pencernaan.

Satu minuman komersial yang mengandungi L. casei strain Shirota didapati dapat menghalang pertumbuhan H. pylori dalam tabung uji. Namun demikian, apabila minuman sama diambil oleh manusia dalam satu percubaan kecil, pembiakan H. pylori hanya berkurangan sedikit dan trend tersebut tidak begitu ketara secara statistik. Sesetengah L. casei dianggap sebagai probiotik serta berkesan dalam mencegah penyakit patogenik perut dan usus. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, sifat tersebut perlu didemonstrasikan pada setiap strain khusus — termasuklah kajian klinikal manusia — untuk disahihkan.
Antara probiotik L.casei yang didokumentasikan secara meluas ialah L. casei DN-114001, dan L. casei Shirota yang telah dikaji secara ekstensif serta boleh didapati secara meluas dalam makanan seperti Yakult.

0 Response to "Tahukah Anda : Kepentingan L. casei Strain Shirota Pada Perut "

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...