Maaf Dendam Yang Terindah


Assalamualaikum ...


Dengan lafaz Bismillah. Maaf adalah perkataan yang mudah dilafazkan tetapi sukar untuk diterima oleh sesetengah manusia . Ini berdasarkan berat mana kesalahan yang telah dilakukan oleh si pelaku . Mungkin kesalahan itu tidak boleh dibaiki lagi ataupun telah membawa kebaiban kepada sebelah pihak . Walau marah dan sakit hati macam mana sekalipun , perkara itu sudah berlaku . Jangan sesekali anda berdendam kerana dendam tidak  boleh di bawa ke mati . Perkara yang paling baik adalah memberi kemaafan kerana maaf adalah dendam yang terindah .



Maaf Dendam Yang Terindah



Peringatan Maaf Di Dalam Al Quran



Allah banyak mengingatkan kita tentang perlunya memberi kemaafan di dalam al Quran . Sudah jelas Allah juga MAHA PENGAMPUN . Kenapa kita yang sekadar hamba Allah ini tidak mahu melakukannya . Berikut antara firman - firman Nya di dalam al Quran .


1- Allah Subhannahu wa Ta'ala berfirman:

…dan balasan kejelekan itu adalah kejelekan pula, namun siapa yang memaafkan dan memperbaiki (hubungannya), maka pahala baginya di sisi Allah. Sungguh Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim. “
(Asy Syura 40)



2- Firman Allah Subhannahu wa Ta'ala :

…dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” 
( At Taghaabun, 64:14)



3- Firman Allah Subhannahu wa Ta'ala juga :

…dan bergegaslah kepada ampunan dari Tuhanmu dan surga yang luasnya seluas langit dan bumi. Disediakan untuk orang-orang yang bertakwa. Yaitu orang-orang yang menginfakkan hartanya di saat lapang dan susah (sempit) dan orang-orang yang menahan amarahnya serta memaafkan yang berbuat kesalahan kepadanya dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.” 
( Ali Imran 133 dan 134)




4- Firman Allah yang bermaksud :

…..dan hendaklah mereka mema’afkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang ” 
( An Nuur [24] ; 22)



5- Firman Allah Subhannahu wa Ta'ala ini :

Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah dari pada orang-orang yang bodoh. .” 
( Al A’raaf [7] ; 199)


Peringatan Rasulullah tentang Maaf


Rasulullah juga mengingatkan kita agar memberi kemaafan sesama manusia . Tidak ada manusia di dunia ini yang tidak membuat kesalahan . Malah sentiasa ada peluang bagi mereka untuk menjadi baik . 


1- Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wasallam bersabda :

Allah tidak akan menambah kemaafan seseorang, melainkan dengan kemuliaan, dan tidaklah seseorang merendahkan dirinya karena Allah melainkan Allah akan meninggikan derajatnya.” (Hadits riyawat Bukhari dan Muslim)



2- Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wasallam bersabda: 

" jika rasa marah telah menyesakkan (menyusahkan) mu, maka hilangkanlah dengan memberi maaf. Sesungguhnya pada hari kiamat nanti akan ada suara yang memanggilL: berdirilah siapa yang memiliki pahala di sisi Allah! Tidak ada seorang yang berdiri, kecuali orang-orang pemaaf. Tidakkah kamu mendengar firman Allah Subhannahu wa Ta'ala: “siapa yang memaafkan dan memperbaiki (hubungannya), maka pahala baginya di sisi Allah 

(A’lâmuddin hal. 337)

3- Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wasallam juga bersabda: 

" Hendaknya engkau memaafkan, karena tindakan memaafkan itu akan menambahkan kemuliaan seorang hamba. Salinglah memaafkan sehingga kalian mendapatkan kemuliaan dari Allah! "(Al Kafi juz 2 hal. 108 hadits no 5)


4- Bersabda Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wasallam : 

"Siapa yang banyak memaafkan, maka akan panjang umurnya."(A’lâmuddin hal. 315)


5- Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wasallam bersabda: 

"Maafkanlah kesalahan orang-orang yang berbuat kesalahan niscaya Allah akan melindungi kalian dari takdir yang buruk. "
(Tanbihul Khawathir juz 2 hal. 120)

Berlapanglah dada untuk memohon maaf dan menerima keemafaan . Pastinya kita tidak tahu bila ajal akan datang menjemput . Rawatlah perasaan dendam itu dengan memberi kemaafan walaupun ianya bukan sesuatu yang mudah .



11 Responses to "Maaf Dendam Yang Terindah"

  1. Salam Jumaat Sis...
    InsyaAllah ingin sllu memaafkan kesalahan org..walaupun kadang terlalu pahit.. tak suka lah nak berdendam2 ni sbb tau hati tak tenang klu tak memaafkan...
    TQ sharing ya:)

    ReplyDelete
  2. ada kala memaafkan tu mmg mudah tetapi melupakan tu...sukar sekali

    ReplyDelete
  3. Selalunya orang boleh memaafkan, tapi sukar melupakan. Bila susah nak lupa tu yang dendam masih lagi berbara.

    ReplyDelete
  4. vee..maaf. baru berkesempatan jengok blog baru vee ini :-))

    ReplyDelete
  5. saya ni kadang mencuba juga, susah nak buat
    boleh kata maafkan tapi susah lupakan
    apalah, kena muhasabah diri ni

    ReplyDelete
  6. Entri yang membuat saya berfikir..dengan siapa saya marah baru-baru ini.. Mmg seorang itu ada buat salah hingga menyebabkan saya marah. Tapi tiada point dipanjangkan kemarahan tu sebab takut jadi barah. InsyaAllah saya cuba berlapang dada dan memaafkannya atau sesiapa juga. Malu dengan Rasulullah SAW yang memaafkan mereka yang menzaliminya malah mendoakan pula yang baik-baik untuk mereka......

    Terima kasih kerana perkongsian ini..

    ReplyDelete
  7. Zumal pun nak try jadi pemaaf. Kekadang zumal akan teringat apa yang pernah jadi kat zumal buat zumal hanya maaf sekadar dibibir je.

    ReplyDelete
  8. Betul, mmg sukar memaafkan kalau kes tu terlalu teruk. Tapi, Insyaallah akan cuba memaafkan.
    * hati akan terasa tenang lepas kita maafkan orang jika Niat kerana Allah. Insyaallah.

    ReplyDelete
  9. Ada org dpt memaafkan tapi takkan dpt melupakan apa yg pernah terjadi...

    ReplyDelete
  10. Memberi kemaafan itu adalah yang terbaik untuk mengelakkan kita dari bermasalah hati dimana dendam tak sudah... ianya boleh merosakkan diri kita sendiri... namun begitu bukan semudah memetik jari jer untuk memaafkan orang kan... jika susah... ambil sedikit masa dan cuba untuk memaafkan orang di sekeliling kita... insyaallah hati kita akan menjadi tenang... :)

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum... vee,

    terima kasih .. atas entry nie. Barulah mselim3 mengerti apa yang dimaksudkan "kemaafan adalah dendam yang terindah".... selama nie puas gak mencari maksud kata2 ini... maafkanlah kesalahan orang lain walaupun bukan mudah..

    mselim3

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...