Fitnah Dajjal


Assalamualaikum ...

Kata Dajjal berasal dari kata dajala, ertinya, menutupi (sesuatu . Kamus Lisanul-'Arab mengemukakan beberapa pendapat mengapa disebut Dajjal Menurut suatu pendapat, ia disebut Dajjal kerana ia adalah pembohong yang menutupi kebenaran dengan kepalsuan . Pendapat lainnya mengatakan, kerana ia menutupi bumi dengan bilangannya yang besar . Pendapat ketiga mengatakan, kerana ia menutupi manusia dengan kekafiran . Pendapat keempat, kerana ia tersebar dan menutupi seluruh muka bum i.

Pendapat lain mengatakan, bahwa Dajjal itu bangsa yang menyebarkan barang dagangannya ke seluruh duniaErtinya, menutupi dunia dengan barang dagangannya. Ada juga pendapat yang mengatakan, bahwa ia dijuluki Dajjal kerana mengatakan hal-hal yang bertentangan dengan hatinya . Ertinya, ia menutupi maksud yang sebenarnya dengan kata-kata palsu.


Fitnah Dajjal


Fitnah Dajjal


Apa kena mengena Surah Al - Kahfi dengan terselamat daripada fitnah Dajjal ?

Nabi SAW berpesan , kalau baca Al - Kahfi setiap Jumaat , kita akan merasa bahagia sehingga Jumaat yang akan datang dan kita akan terselamat daripada fitnah Dajjal Laknatullah .

Bagaimana ???
Adakah cukup sekadar  ' baca '  atau recite ?
Adakah cukup sekadar fahami makna terjemahan ?
Adakah cukup sekadar tahu cerita - cerita di dalamnya ?

Menurut Mufti Menk , Dajjal yang akan muncul di akhir zaman akan membawa bersama bersamanya 4 fitnah besar untuk umat Muhammad SAW .

Empat fitnah itu ialah
1. Fitnah terhadap agama
2. Fitnah terhadap ilmu
3. Fitnah terhadap harta
4. Fitnah terhadap kuasa

Dajjal telah diberi peluang oleh Allah swt untuk menguji umat ini . Oleh kerana itu , Allah memberikan kepadanya beberapa kemampuan yang luar biasa .

1. Segala kesenangan hidup akan ada bersama dengannya .

Benda - benda hidup akan mematuhinya . Sebelum kedatangan Dajjal , dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah dengan kemarau panjang selama 3 tahun berturut - turut . Pada tahun pertama , hujan akan kurang sepertiga daripada biasa , pada tahun kedua akan kurang 2/3 daripada biasa dan tahun ke 3 hujan tak turun langsung . Benda - benda berkurangan . Umat akan dilanda kebuluran dan kekeringan . Di saat itu Dajjal akan muncul membawa ujian .

Daerah mana yang percaya Dajjal itu Tuhan , ia akan berkata pada awan ;
" Hujanlah kamu di daerah ini ! "

Lalu hujan pun turunlah dan bumi menjadi subur . Begitu juga ekonomi , perdagangan akan menjadi makmur dan stabil pada orang yang bersekutu dengan Dajjal . Manakala penduduk yang tak mahu bersekutu dengan Dajjal , mereka akan tetap berada dalam kebuluran dan kesusahan .

Ada diriwayatkan penyokong Dajjal akan memiliki segunung roti ( makanan ) sedangkan orang yang tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran .

Dalam hal ini , para sahabat Rasulullah SAW bertanya ; 

" Jadi apa yang dimakan oleh orang Islam yang beriman pada hari itu wahai Rasulullah ? "

Nabi menjawab ;

" Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil , bertakbir , bertasbih dan bertaubat . 

Jadi , zikir - zikir itu yang akan menggantikan makanan . " 
( Hadis Riwayat Ibnu Majah )

2. Ada bersamanya seumpamanya Syurga dan Neraka .

Di antara ujian Dajjal ialah kelihatan bersama dengannya seumpama syurga dan neraka , sungai air dan sungai api . Dajjal akan menggunakan kedua - duanya ini untuk menguji iman orang Islam kerana hakikat yang benar adalah sebalik daripada apa yang kelihatan . Apa yang dikatakan ' Syurga ' itu sebenarnya Neraka dan apa yang dikatakan ' Neraka ' itu adalah Syurga .

3. Kepantasan perjalanan dan Negeri - Negeri yang tidak dapat dimasukinya .

Kepantasan yang dimaksudkan ini tidak ada pada kenderaan orang dahulu . Kalau hari ini maka bolehlah kita mengatakan kepantasan itu seperti kepantasan jet - jet tempur yang digunakan oleh tentera udara atau lebih pantas lagi daripada kenderaan tersebut sehinggakan beribu - ribu kilometer dapat ditempuh dalam satu jam .

Kami bertanya ;

" Wahai Rasulullah ! Bagaimana kepantasan perjalanannya di atas muka umi ini ? "

Rasulullah menjawab ;

" Kepantasan perjalanannya adalah seperti kepantasan " Al Ghaist " ( hujan atau awan ) yang dipukul oleh angin yang kencang . " 

( Hadis Riwayat Muslim )

Hanya dua bandar yang Dajjal tak boleh masuk iaitu Bandar Suci Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah .

Orang - orang yang berada di dua bandar ini pada ketika Dajjal menyerang , adalah insan terpilih . Sungguh bertuahlah mereka yang digerakkan hatinya oleh Allah untuk berada di dua bandar ini sebelum dan ketika Dajjal menyerang .

4. Bantuan Syaitan - Syaitan untuk memperkukuhkan kedudukannya .

Syaitan juga akan bertungkus lumus membantu Dajjal Bagi Syaitan , inilah masa yang terbaik untuk menyesatkan lebih ramai lagi anak cucu Adam as .

Siapa Dajjal itu sebenarnya ? Kita tidak tahu .

Bagaimana bentuk dan rupanya ? Juga kita tak tahu .

Datang dalam keadaan yang bagaimana ? Langsung kita tak tahu .

Kenapa Allah rahsiakan dari kita ?
Allah mahu kita tingkatkan ibadah dan keimanan kepada Nya supaya kita dapat terselamat daripada Dajjal laknatullah Malah kita juga tak tahu sama ada kita berkesempatan menemuinya .

Marilah pembaca budiman , kita lakukan apa yang Allah suruh , hindari larangan Nya . Sebagai hamba Allah dan umat Rasulullah SAW .



~ Cetusan Minda ~



3 Responses to "Fitnah Dajjal"

  1. Semoga sentiasa dilindungi.....aamiin..

    ReplyDelete
  2. Ya Allah...takutnye dengan fitnah dajjal ni...semoga kita dilindungi dari semua ni..

    ReplyDelete
  3. saya pernah membaca pelbagai huraian mengenai dajjal ni
    apapun moga kita semua dilindung dari fitnah dajjal

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...