Titisan Embun


Assalamualaikum ...

Dengan Lafaz Bismillah . Embun ada banyak istilah . Antaranya embun jantan . Selalunya orang tua akan marah kalau anaknya balik selepas pukul 1 pagi . Masa tu disebut sebagai waktu embun jantan turun . Pada ketika itu , kesejukan sudah mula terasa dek embun jantan itu . Tapi yang lebih menarik perhatian CM adalah titisan embun yang terdapat pada daun - daun dan juga bunga bungaan di pagi hari .

Titisan Embun .


Petua orang tua - tua ada mangatakan , kalau nak muka cerah berseri , ambil titisan embun , bacakan selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w. sebanyak tiga kali , kemudian sapukan di wajah anda . Lakukannya setiap pagi . Nak tahu berkesan ke tidak petua titisan embun tu , kena lah buat .

Titisan embun di atas dedaunan bungaan dan ranting di pagi hari sangat indah dipandang . Jom kita saksikan sahaja imej - imej dibawah ;


Titisan Embun


Titisan Embun



Titisan Embun






~ Cetusan Minda ~








13 Responses to "Titisan Embun "

  1. la kat SP musim hujan vee..
    rindu kat embun

    ReplyDelete
  2. Teringat masa sekolah rendah kat kampung..pagi-pagi selalu tengok embun coz keluar awal pagi...bila jalan kaki banyak embun kat atas rumput dan daun pokok..best sangat masa tu..

    ReplyDelete
  3. subahanallah memang menakjubkan..ada Etuza buat entry hal titisan hujan pada dedaun bunga..tai tak seindah ini..wah ada tips bagus ni boleh amalkan..

    ReplyDelete
  4. Dah lama x dengar pktn embun jantan tu.
    Hehe..

    ReplyDelete
  5. cantik cara gambar tu diambil
    suka tengok

    ReplyDelete
  6. masyaAllah...chanteknyerrrrrr...suka sy tengok gmbr air tuhhhh...

    ReplyDelete
  7. Dulu arwah atuk saya ada ajar ttg petua tu utk rahsia awet muda.. dulu2 selalu juga buat tapi sekarang lama dah tinggalkan.. mungkin sbb tu saya dah nampak tua & tak berseri dah hehee. Tapi mmg betul juga dari segi saintifiknya sbb embun tu adalah air yg segar...
    Sedap pulak tengok tomyam kat the kasihs.. :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...