Adab Bersahabat


Assalamualaikum ...

Adab Bersahabat |  Dalam kehidupan kita , walaupun kita dikelilingi adik beradik , anak - anak , suami dan saudara mara , kita tetap memerlukan sahabat yang boleh berkongsi cerita suka duka dan besama kita ketika dalam susah dan senang . Ada ketikanya , sesuatu perkara itu kita cuma boleh berkongsi dengan sahabat .


Adab Bersahabat


Adab Bersahabat 


Jalinan persahabatan yang erat sesama ahli masyarakat adalah sebahagian daripada corak pergaulan dalam masyarakat yang diutamakan selaras dengan tuntutan syariat Islam . Pun begitu , kita perlu tahu orang yang bagaimana sesuai untuk dijadikan sahabat .

Firman Allah yang bermaksud :

" Dan janganlah engkau menurut orang yang telah kami lalaikan hatinya daripada mengingati Kami , lalu ia mengikutkan hawa nafsuya . "
( Surah Al - Kahfi : 28 )

Mencari sahabat perlulah orang yang beriman , orang yang sentiasa mengingatkan kita tentang kekuasaan Allah , ujian-Nya , redha dan ketabahan serta keikhlasan dalam melalui perjalanan sebuah kehidupan .

Firman Allah yang bermaksud :

" Dan ikutilah jalan orang yang suka kembali ( bertaubat ) kepada - Ku .
( Surah Luqman : 15 )

Larangan 


Rasulullah melarang kita bersahabat dengan orang yang fasiq , yang sentiasa melanggar perintah Allah walaupun adakalanya dia melakukan amal ibadah sebagaimana sabdanya yang bermaksud :

" Seseorang itu atas agama ( perjalanan ) rakannya , maka hendaklah diperhatikan siapa yang harus dipilih sebagai teman / rakan . "

 Panduan


Al - Qamah , seorang ulama masyhur  dahulu kala memberikan beberapa panduan kepada anaknya dalam memilih sahabat , antaranya :

1- Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya , dia akan membantu mengusahakan pertolongan itu sedaya upayanya .

2- Jika dia mendapat sesuatu kebajikan daripadamu , dia akan menghargainya .

3- Jika engkau membuat bakti kepadanya , pasti dia akan melindungimu .

4- Jika engkau berdua berselisih faham , dia akan mengalah untuk menjaga ikatan persahabatan itu .

Sayidina Ali pernah berkata yang bermaksud :

" Saudaramu yang sebenar ialah orang yang sentiasa berada disisimu ( ketika susah dan senang ) . Dia sanggup membahayakan dirinya demi kebaikanmu , sanggup berkorban apa sahaja untuk kepentinganmu . "

Abu Sulaiman al - Darani r.a. mengingatkan kita agar melihat dua sifat ini pada seseorang sebelum memilihnya sebagai sahabat .

1- Orang yang mudah engkau berurusan dalam kehidupan seharian .

2- Orang yang dapat memberikan faedah dan manfaat dalam segala perkara .

Kepentingan


Sememangnya Allah s.w.t. menegaskan betapa pentingnya dijalinkan hubungan persahabatan dengan orang - orang yang beriman , bertaqwa dan berakhlak mulia yang dapat bersama - sama menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini , menyuruh manusia kepada perkara - perkara kebaikan dan melarang mereka daripada berbuat kemungkaran .

Firman Allah yang bermaksud :

" Berpegang teguhlah dengan tali ( agama ) Allah bersama - sama dan janganlah pula berpecah belah . "
( Surah Ali Imran : 103 )

Di samping itu , hak seseorang individu dengan sahabat itu meliputi beberapa bidang seperti hak di bidang harta , hak memberi bantuan rohani dan jasmani , hak memelihara lisan , hak mendoakan , hak memberi salam , hak menepati janji dan lain - lain .




~ Sumber Informasi ~




5 Responses to "Adab Bersahabat"

  1. Kena cari sahabat yang betul2 beriman, tersilap bersahabat kita lingkup sama. Hehe ^-^

    ReplyDelete
  2. Moga ada sahabat2 yang begini....sanggup bersusah payah bersama dan tidak hanya menjaga kepentingan diri.

    ReplyDelete
  3. sahabat yg baik adalah sahabat yg berani membetulkan kita ketika kita berbuat kesalahan sehingga kita tidak hanyut dalam kesalahan dan dosa:))

    ReplyDelete
  4. beruntung mereka yg mempunyai sahabat di kala senang dan susah

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...