Memakmurkan Masjid


Assalamualaikum ...

Memakmurkan Masjid | Bismillah . Masjid selain menjadi tempat beribadah para muslimin , juga adalah tempat untuk majlis ilmu , pengajian untuk kelas membaca al - Quran juga untuk majlis sambutan seperti maulidur rasul dan sebagainya . Dengan adanya aktivii itu , maka dapatlah kita memakmurkan masjid .




Memakmurkan Masjid



Firman Allah yang bermaksud :

" DAN siapakah yang lebih zalim daripada orang - orang yang menyekat dan menghalangi daripada menggunakan masjid - masjid Allah untuk ( sembahyang dan ) menyebut nama Allah di dalamnya dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid - masjid itu ? Orang - orang yang demikian tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid - masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah ( bukan secara yang mereka lakukan itu ) akan beroleh kehinaan di dunia dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar . "
( Surah al - Baqarah : 114 )

Memakmurkan Masjid


Para mufassirin berbeza pendapat mengenai golongan yang berhasrat merobohkan masjid dalam ayat ini . Pendapat pertama menyatakan mereka ialah orang Nashora yang mengotori Baitulmaqdis dan melarang orang yang datang untuk bersembahyang di dalamnya .

Pendapat kedua menyatakan mengenai kaum musyrikin yang telah menghalangi Rasulullah s.a.w. dan sahabatnya untuk bermusyawarah sewaktu peristiwa Hudaibiah . Perbuatan menghalang zikrullah di masjid telah diumpamakan sebagai perbuatan merobohkan masjid-masjid itu sendiri .

Memamurkan Masjid Adalah Zikrullah


Kemakmuran masjid itu bukan sekadar mendirikan masjid dan menghiasinya semata - mata , tetapi kemakmuran masjid yang sesungguhnya adalah zikrullah , pengajian , dakwah , menegakkan syariat agama dan membersihkannya daripada segala kekotoran dan syirik .

Jabatan Agama Islam Malaysia ( JAKIM )




4 Responses to "Memakmurkan Masjid"

  1. sm laa mcm rumah kita. apatah lg ini rumah Allah..

    ReplyDelete
  2. Memakmurkan rumah Allah pasti besar pahala dan keberkatannya.. subhanallah. T kasih atas perkongsian & peringatan ini CM.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...