Mereka Menganiaya Diri Mereka Sendiri


Assalamualaikum ...

Mereka Menganiaya Diri Mereka Sendiri | Bismillah . Manusia seringkali lalai dan alpa dengan ajaran - ajaran Allah s.w.t. atas pelbagai alasan dan sebab . Justeru itu Allah s.w.t. memberikan peringatan kepada umat manusia agar mereka mengambil pengajaran daripada al - Quran . Jika umat terdahulu pernah dibinasakan Tuhan , maka keadaan itu juga boleh berlaku kini . Oleh hal yang demikian , Allah s.w.t. telah mengutuskan para Rasul - Nya bagi membawa ajaran dan peringatan - Nya itu .


Mereka Menganiaya Diri Mereka Sendiri



Firman Allah yang bermaksud :

" BUKANKAH telah datang kepada mereka berita orang - orang yang terdahulu daripada mereka , iaitu kaum Nabi Nuh dan 'Ad dan Thamud dan kaum Nabi Ibrahim dan penduduk negeri Madyan serta negeri - negeri yang dibinasakan ? ( Semuanya ) telah datang kepada mereka rasul - rasul mereka dengan membawa ketenangan yang jelas dan nyata . ( Lalu mereka mendustakannya dan Tuhan pula membinasakan mereka ) ; Allah tidak sekali - kali menganiaya mereka tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri . "
( Surah At Taubah : 70 )

Mereka Menganiaya Diri Mereka Sendiri


Bagi umat Islam , Al - Quran membawa keterangan yang jelas dan nyata berkenaan ajaran - ajaran Allah s.w.t. . Namun begitu sifat nifaq yang masih bersarang di dalam diri sebahagian umat Islam telah menyebabkan mereka ingkar kepada suruhan -suruhan Allah s.w.t. dan berani pula melakukan dosa dan maksiat secara terang - terangan tanpa segan silu . Pada hal , mereka sebenarnya sedang menganiaya diri mereka sendiri .

Ambil Iktibar 

Kehebatan manusia sama ada dari segi teknologi , kekayaan , pangkat , kedudukan dan sebagainya tidak dapat menandingi kekuasaan Allah Yang Maha Agung . Itulah yang berlaku pada umat terdahulu yang dibinasakan oleh Allah sw.t. . Maka itu , kita sewajarnya mengambil iktibar daripada al - Quran atas apa yang berlaku kepada umat para Nabi terdahulu .

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM )





7 Responses to "Mereka Menganiaya Diri Mereka Sendiri"

  1. mereka merasakan itu nikmat sebenarnya itu adalah kebinasaan utk mereka

    ReplyDelete
  2. Sehebat mana pun kita, kita hanyalah seorang hambaNya...

    ReplyDelete
  3. Saya melihat sedikit demi swedikit kita sedang dibinasakan Allah. Segalanya kerana kesilapan kita sendiri yg malangnya demi keegoan diri enggan mengakuinya...

    ReplyDelete
  4. melakukan perkara yang Allah larang, yang merugikan dan merosakkan diri termasuklah dalam menganiaya diri sendiri. malangnya manusia tidak sedar...

    ReplyDelete
  5. Itulah yang paling ditakuti, mudah-mudahan kita dilindungi Allah dari perbuatan
    yang sia-sia dan TIDAK termasuk dalam golongan yang menginayai diri sendiri.
    Ammiiin.

    ReplyDelete
  6. Sehebat mana pun pasti kita akan ke tanah jua.. t kasih atas peringatan ini CM.
    psyciogel sbg penghargaan murni.. :)

    ReplyDelete
  7. kita hanyalah hamba yg kerdil...x ada apa2...semua milik Allah

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...