Pesanan Imam Ghazali


Assalamualaikum ...


Bismillah . Di hari Jumaat penghulu segala hari , mari lakukan amalan - amalan sunat untuk menjana pahala berganda untuk bekalan di SANA nanti . 



Pesanan Imam Ghazali



Pesanan Imam Ghazali


Mari bersama kita renungi pesanan Imam Ghazali untuk menjadi panduan dalam kehidupan seharian kita .

Kata Imam al - Ghazali ;

" Dan Sayugianya bagi ibubapa itu bahawa membiasakan adat anak - anak itu bahawa JANGAN IA BERLUDAH di perhimpunan tempat banyak orang dan JANGAN IA MEMBUANG NAJIS dan JANGAN IA MEMBUANG HINGUS dan JANGAN IA MENGELIAT dan JANGAN IA MENGUAP di hadapan banyak orang , kerana yang demikian itu menghinakan akan mertabat dan mengaibkan akan diri . "

" Dan JANGAN IA MEMBELAKANGKAN akan orang lain , dan JANGAN IA MENARUHKAN SATU KAKINYA ITU ATAS SATU KAKINYA YANG LAIN ( duduk bersilang kaki ) . "


" Dan JANGAN IA MENARUHKAN TAPAK TANGAN ITU DI BAWAH DAGUNYA ( menongkat dagu ) dan JANGAN IA MENYANDARKAN AKAN KEPALANYA ITU PADA LENGANNYA( menyandar dengan kedua tangan di belakang kepala ) . "


" Maka adalah sekalian yang demikian itu alamat yang menunjukkan orang yang PENYEGAN ( tidak tahu malu ) dan ORANG YANG KURANG HEMAHNYA ( biadab ) . Dan sayugianya bagi ibubapa itu mengajarkan akan anaknya itu akan cara duduk yang baik di hadapan orang banyak . "


Bersopan santun dan beradab adalah amalan yang dituntut dalam Islam . Bukan sekadar untuk menjaga hati orang lain malah juga untuk menjaga perilaku sendiri agar lebih dihormati dan tidak menjadi bahan umpat keji .



~ Cetusan Minda ~




7 Responses to "Pesanan Imam Ghazali"

  1. Terima kasih atas perkongsian CM, sebahagiannya baru jew zumal tahu ianya tak baik...

    ReplyDelete
  2. bagus nasihat ni utk ibu macam saya.. thanks share yer

    ReplyDelete
  3. setuju.. adab dan sopan santun itu sangat penting demi menjaga maruah diri serta org lain

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Vee..satu perkongsian menarik untuk sama2 kita baca

    ReplyDelete
  5. Ada yang saya baru tahu...
    Thanks CM

    ReplyDelete
  6. yes yang duduk bersilang kaki tu dulu pernahla dengar kata tak elok.. tapi ramai aje buat kan.. CT hihi xleh buat =p hahaha

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...