Larangan Membuat Bencana Dan Kerosakan


Assalamualaikum ...

Larangan Membuat Bencana Dan Kerosakan | Bismillah . Larangan berbuat bencana dan kerosakan seperti peperangan , bertujuan mengelakkan kerosakan dan kemusnahan alam , nyawa , harta benda dan peradaban manusia .


Larangan Membuat Bencana Dan Kerosakan



Firman Allah yang bermaksud :

" DAN apabila dikatakan kepada mereka ; ' Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi . ' Mereka menjawab ; ' Sesungguhnya kami orang - orang yang hanya membuat kebaikan . ' "
( Surah al - Baqarah : 11 )

Larangan Membuat Bencana Dan Kerosakan


Kerosakan yang berlaku secara halus seperti ancaman dadah , jenayah dan rasuah memang skuar di kawal tapi perlu dibendung . 

Keamanan dan kesejahteraan yang dimiliki dalam sesebuah negara , membolehkan penduduknya menjalankan tugas sebagai khalifah dengan selamat serta melaksanakan perintah - perintah yang diamanahkan oleh Allah s.w.t. 

Dengan sebab itu , meneroka alam ini memerlukan ilmu pengetahuan yang luas meliputi pengurusan , pentadbiran , pertanian , perindustrian , pelayaran serta lainnya . 

Kurniaan akal kepada manusia merupakan sesuatu yang tepat supaya manusia dapat mentadbir alam dengan sebaiknya untuk mewujudkan keamanan . 

Cintakan Perpaduan Dan Keamanan


Sebagai rakyat , adalah menjadi tanggungjawab kita untuk membentuk dan cintakan perpaduan serta keamanan . Justeru itu , kita perlu tahu apa peranan kita supaya perpaduan dan keamanan yang ada di kekalkan dan menjadi lebih baik di masa akan datang .

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM )




7 Responses to "Larangan Membuat Bencana Dan Kerosakan"

  1. bumi ini kita pinjam drpd generasi akan dtg...

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum.. vee,

    memang benar vee Allah melarang membuat kerosakan di muka bumi... bumi adalah hamparan.. langit adalah bumbungnya... makmurkan lah bumi..

    mselim3

    ReplyDelete
  3. kita tak bersyukur dengan apa kita ada..sebaliknya kita rajin buat kerosakkan muka bumi. sedih alam bumi sering merintihkan..manusia tetap dengan tangan kejam ..rakus juga

    ReplyDelete
  4. Semoga kita semua sentiasa dilindungi dan terpelihara dari niat mereka yg melakukan kerosakan... aamiin.

    ReplyDelete
  5. Semoga hidup kita kekal aman..

    ReplyDelete
  6. membuat kerosakan hanya akan merugikan kita sndiri...sama2 kita jaga amanahNya...

    ReplyDelete
  7. Bersama memulihara kehijauan alam dan selamat hari bumi 2016

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...