Doa yang dilarang


Meminta Kepada Selain Dari Allah


Tawassul yang dilarang adalah seperti meminta daripada berhala, pokok, binatang, memuja makhluk, keterlaluan dalam meminta kepada makhluk sehingga lupa kepada ALLAH , meminta kepada makhluk dan percaya bahawa makhluk tersebut mengabulkan permintaannya, dan tidak meminta kepada ALLAH.

Begitu juga bertawassul dengan orang yang telah mati . Diharamkan untuk kita menjadikan orang yang telah mati sebagai perantaraan dalam doa kita, walaupun semasa hidup dia seorang yang soleh. Bahkan kepada Rasulullah SAW sendiri.

Berdoalah Dengan Keikhlasan


Berdoalah dengan keikhlaan terus kepada Allah dimana pun kita berada . Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji cuma bila kita berdoa kenalah ikut adab - adabnya . Setiap permintaan akan diberi sama ada lambat ataupun cepat . Maka bersabarlah seandainya anda meminta sesuatu dari Allah tetapi masih belum dimakbulkan . Berdoalah dengan penuh keikhlasan dan kejelasan tauhid kepada - Nya . Selagi kita bergelar hamba , selama itulah kita berhak untuk berdoa . Allah tidak memilih kasih . Hanya nilai ketaqwaan yang membezakan antara manusia .

ALLAH menyatakan dalam firmannya yang bermaksud :

" Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya ". (Surah Qaf: 16)


 Sumber : Sinar Harian