Sakit Antara Kafarah Dan Penghapus Dosa


Assalamualaikum ...


Sakit Antara Kafarah Dan Penghapus Dosa | Bismillah . Minggu lepas , warga rumah ini diserang demam hampir kesemuanya dan ianya berlangsung lebih seminggu . Dari sudut kesihatan , sakit hinggap bila kita tidak menjaga pemakanan , ada jangkitan virus , bakteria serta lainnya . Dari sudut agama pula , bila Allah nak beri penyakit , tak perlu ada sebab tertentu kerana ia adalah ujian untuk menguji tahap keimanan hamba-Nya .



وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya Dengan berkata: "Sesungguhnya Aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja Yang lebih Mengasihani daripada Segala (yang lain) Yang Mengasihani". 
(Surah Al-Anbiyaa: 83)


Sakit Antara Kafarah Dan Penghapus Dosa


Sakit Antara Kafarah Dan Penghapus Dosa


Bila sakit itu bertandang , jangan berkeluh kesah , juga jangan merungut ,kerana Allah beri kita peluang utuk berehat serta bermuhasabah diri . Sakit yang anda hadapi akan menghapuskan dosa  dosa kecil kita . Apabila kita sakit , malaikat yang berada di bahu kita akan berdoa memohon kepada Allah supaya mengampuni dosa - dosa kita .

Selain itu sebagai muslim yang mengaku beriman , bila sakit menyerang , kita perlu merenungi diri , apa yang kita telah lakukan sehingga Allah murka dengan menurunkan penyakit kepada kita sebagai peringatan .


وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلَا وَصَبٍ وَلَا هَمٍّ وَلَا حُزْنٍ وَلَا أَذًى وَلَا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ

Dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: 
"Tidaklah seorang Muslim tertimpa suatu penyakit dan keletihan, kekhuatiran dan kesedihan, dan tidak juga gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya." 
(Hadis Sahih Bukhari, manakala riwayat Tirmidzi dan Ahmad dari Abu Sa'id Al Khudri)


Selain itu sebagai muslim yang mengaku beriman , bila sakit menyerang , kita perlu merenungi diri , apa yang kita telah lakukan sehingga Allah murka dengan menurunkan penyakit kepada kita sebagai peringatan . Mungkin kita banyak menyakiti hati orang . Mungkin juga kita ambil hak orang . Mungkin kita tak punya hati yang ikhlas dan jujur pada orang dan kerja malah mungkin juga kita melakukan perkara yang di benci Allah !

Dari Abdullah dia berkata; saya pernah menjenguk Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ketika beliau sedang menderita sakit, lalu aku berkata ; 



عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يُوعَكُ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتُوعَكُ وَعْكًا شَدِيدًا قَالَ أَجَلْ إِنِّي أُوعَكُ كَمَا يُوعَكُ رَجُلَانِ مِنْكُمْ قُلْتُ ذَلِكَ أَنَّ لَكَ أَجْرَيْنِ قَالَ أَجَلْ ذَلِكَ كَذَلِكَ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُصِيبُهُ أَذًى شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا سَيِّئَاتِهِ كَمَا تَحُطُّ الشَّجَرَةُ وَرَقَهَا

"Wahai Rasulullah, sepertinya anda sedang merasakan sakit yang amat berat" 
beliau bersabda: 
"Benar, rasa sakit yang menimpaku ini sama seperti rasa sakit yang menimpa dua orang dari kalian." 
Kataku selanjutnya; "Sebab itu anda mendapatkan pahala dua kali lipat." 
Beliau menjawab: "Benar, seperti itulah, dan tidaklah seorang Muslim yang tertimpa suatu musibah (penyakit) atau yang lain, melainkan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya sebagaimana pohon menggugurkan dedaunannya. "
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, ad-Darimi dan Ahmad)


Tugas Malaikat


Apabila kita jatuh sakit , Allah akan utuskan 4 malaikat untuk menjalankan tugasnya . ugas tersebut adalah ;

1- Malaikat Pertama akan mengambil SELERA MAKANNYA
2- Malaikat Kedua akan mengambil REZEKINYA
3- Malaikat Ketiga akan mengambil KECANTIKAN WAJAH ( pucat )
4- Malaikat Keempat akan mengambil DOSANYA


Sakit yang datang itu satu ujian . Juga kafarah atas dosa kita . Maka haruslah bersyukur , dalam pada kita menahan sakit , malaikat pula berdoa pada Allah , supaya mengampunkan dosa - dosa kita .

Maka , bila tiba masa kita sihat , Allah akan menyuruh Malaikat pertama , kedua dan ketiga ,supaya memberi balik apa yang diambil . Tapi Allah tak suruh Malaikat keempat kembalikan dosa kita .


Sakit Antara Kafarah Dan Penghapus Dosa


Subhanallah ! Betapa mulia dan baik hati serta sayangnya Allah pada kita ! Maka , jangan sesekali bersangka buruk terhadap Allah ketika sakit . Bersyukur dan ucaplah , " Alhamdulillah " ke atas Nya . Maka perbaikilah diri serta amalan . Rajinkanlah bersedekah dan membantu orang .
Jaga pertuturan , mulut itu paling mudah menjemput dosa !




8 Responses to "Sakit Antara Kafarah Dan Penghapus Dosa"

  1. Moga semuanya cepat sembuh ya sis...
    sakit jg penghapus dosa2 kecil...

    ReplyDelete
  2. artikel yang sangat bermanfaat :) terimakasih infonya

    ReplyDelete
  3. sakit...mengajak kita kembali kepada fitrah

    ReplyDelete
  4. Ramai yg sakit minggu ni ye. Anak buah cik Qaseh, anak buah saya pun. Tapi dua orang je la anak buah saya tu.. Hehe.. Apapun selalu difahami bahawa sakit itu penghapus dosa. Tiada yg sia-sia dlm ciptaanNya, kan? Subhanallah..

    ReplyDelete
  5. Setiap apa yg Allah sudah aturkan, pasti ada hikmahnya.
    Nice sharing CM.

    ReplyDelete
  6. In shaa Allah... t kasih atas perkongsian dan peringatan ini CM

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...