Jenis Orang Yang Diterima Taubatnya


Jenis Orang Yang Diterima Taubatnya | Dengan nama Allah Ynag Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani . Sesungguhnya , Allah itu Maha Pengampun . Walau besar mana dosa hambanya , walau banyak mana dosa hambanya , walau jahat mana hambanya , bila hambanya berniat bertaubat dan memohon keampunan dari-Nya , nescaya DIA memaafkannya .

Jenis Orang Yang Diterima Taubatnya

Justeru itu saya percaya , sejahat-jahat manusia , apabila sampai masa dan tempohnya , dia akan kembali ke pangkal jalan . Kembali mencari Tuhannya . Melakukan ibadah dan mencari segala bekalan yang perlu untuk di bawa ke SANA . Maka berdoalah kita kepada mereka yang masih tertutup hatinya , agar satu saat dia akan sujud kepada Allah Yang Maha Esa dengan keikhlasan hatinya !

Berikut adalah sedikit perkongsian untuk kita renungi bersama .
4 kabar yang diberitakan oleh Jibril AS kepada Rasulullah:

1. Ya Rasulullah, barang siapa dari ummatmu ia berbuat kemaksiatan seumur hidupnya, 1 tahun sebelum meninggal ia bertaubat meminta ampun kepada Allah, maka Allah akan ampuni dosa-dosa nya.

Rasulullah, "Wahai Jibril, kelamaan. Ummat ku ini Lalai".

Kemudian Jibril menghadap Allah, kemudian turun lagi.
2. Ya Rasulullah, barang siapa orang yg berbuat kemaksiatan di muka bumi ini seumur hidupnya dan ia adalah Ummatmu,1 bulan sebelum ajal ia bertaubat kepada Allah. Maka Allah akan ampuni dan memasukan ia ke dalam Syurga.

Rasulullah, "Wahai Jibril, itu pun juga kelamaan".

Kemudian kembali Jibril naik di hadapan Allah, lalu turun lagi ke Bumi.
3.Ya Rasulullah aku telah mendapat kabar dari Allah SWT. Barang siapa saja orang yang senantiasa melakukan keburukan, melakukan kejelekan seumur hidupnya dan Ia termasuk Ummatmu, 1 minggu sebelum ia mati, ia memohon ampunan dengan sungguh-sungguh. Maka Allah akan senantiasa memaafkannya dan memasukkan Ia ke dalam Jannah.

Rasulullah, "Wahai Malaikat Jibril, kelamaan juga. Ummat ku ini sangatlah lalai."

Kemudian Jibril bertolak menghadap Allah, lalu turun ke bumi.
4.Ya Rasulullah Allah kirim salam kepadamu, barang siapa saja orang yang senantiasa berbuat kemaksiatan di dalam hidupnya, berbuat kejahatan dalam hidupnya dan ia termasuk dalam Ummatmu. Maka 1 tahun,1 bulan,1 minggu, bahkan nyawanya sudah berbolak balik dalam tenggorokan, ia tidak mampu berkata lagi, namun ia menatap Arsy dengan penuh keikhlasan memohon keampunan daripada Allah Azza Wa'jalla. MAKA.. Allah akan tetap memberi keampunan kepadanya, dan memasukan Ia ke dalam Syurga.
ITU MAHA LUASNYA AMPUNAN ALLAH..., 
TIDAK PERNAH BOSAN ALLAH MEMBERI..., AMPUNAN KEPADA KITA..., 
JUSTRU KITA YANG BOSAN MEMINTA AMPUNAN KEPADA ALLAH SWT.
ALLAHU AL GHOFAR...


Di sampaikan oleh Alm.Ustadz Jefri Al Buchori.


2 Responses to "Jenis Orang Yang Diterima Taubatnya"

  1. Subhanallah.
    Moga manjadi peringatan utk sentiasa memohon keampunan dari Allah

    ReplyDelete
  2. Insya Allah.. Amin

    Terima Kasih atas perkongsian.. :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...