Keperluan Membayar Fidyah


Assalamualaikum ...


Keperluan Membayar Fidyah | Bismillah . Sekarang kita sudah berada di dalam bulan Syaaban . Ini bermakna hampir sebulan lagi kita akan menyambut Ramadhan . Sesuatu yang perlu diambil tahu dan diselesaikan ketika ini ada hutang puasa yang belum dibayar . Anda perlu pastikan hung puasa anda sudah selesai sebelum menjelang Ramashan nanti .


Keperluan Membayar Fidyah

Fidyah


Fidyah merupakan pembayaran hutang puasa menggunakan secupak beras bagi sehari yang ditinggalkan . Sekiranya seseorang itu berhutang puasa tapi tak dapat membayarnya hingga ke ramadhan berikutnya , maka perlulah dia membayar fiyah sebagai denda .

Fidyah ini boleh diserahkan terus kepada fakir miskin atau mana - mana Jabatan Agama Islam Negeri yang menyediakan khidmat bayaran denda fidyah .



Keperluan Membayar Fidyah


Hukum membayar fidyah adalah wajib .


Sekiranya orang yang berhutang puasa itu telah meninggal dunia , maka orang yang terdekat dengan si mati seperti ahli keluarganya wajib membayarkan fidyah untuknya . Mereka boleh membayar fidyah dengan menghitung hari - hari Ramadhan yang ditinggalkan oleh si mati .


Cara Fidyah


Selain itu , mereka juga boleh memberi sedekah kepada fakir miskin atau orang yang layak menerima dengan niat agar pahala sedekah itu sampai kepada si mati . Fidyah atau harga makanan secupak berbeza antara negeri .

Cara kiraan boleh didapati di ...



Bayarlah dengan nilai yang telah ditentukan mengikut jumlah hari puasa yang hendak diganti .

Jika dibayar lebih daripada jumlah berkenaan adalah lebih baik .

0 Response to "Keperluan Membayar Fidyah"

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...