Rasul Pembawa Berita


Assalamualaikum ...

Rasul Pembawa Berita | Bismillah . Allah s.w.t. mengutus seorang rasul dari kalangan orang Arab dan bukannya dari kalangan yang lain membuktikan bahawa Allah bebas untuk mengutus mana - mana rasul dari mana - mana kaum . Sebab itu , Allah mengingatkan Ahli Kitab supaya mengikut Nabi dan Rasul yang diutuskan sungguhpun berat bagi mereka kerana bukan dari kalangan mereka .


Rasul Pembawa Berita


Firman Allah yang bermaksud :

" WAHAI Ahli Kitab ! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul kami ( Muhammada s.a.w. ) yang menerangkan kepada kamu ( akan syariat Islam ) ketika terputusnya ( kedatangan ) Rasul - Rasul ( yang diutus ) , supaya kamu tidak berdalih dengan berkata ( pada hari kiamat ) ; ' Tidak datang kepada kami seorang ( Rasul ) pun pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran ( yang mengingatkan kami ) ' . Kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang ( Rasul ) pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran . Dan ( ingatlah ) Allah Maha Kuasa atas  tiap - tiap sesuatu . "
( Surah al - Maidah : 19 )

Rasul Pembawa Berita 


Seruan ini sungguhpun ditujukan khusus untuk Ahli Kitab , merakamkan pengiktirafan yang tinggi kepada Nabi Muhammad s.aw. yang diutus dari kalangan bangsa Arab .

Pada masa yang sama juga , bangsa Arab yang terkenal dengan jahil dan ummi , yang dihina oleh bangsa lain , secara tiba - tiba menjadi bangsa yang dihormati .

Oleh itu  sama ada mereka dari bangsa Arab dan bukan Arab , mereka perlu mematuhi dan mengikuti rasul yang didatangkan keada mereka .

Ikut Perintah Rasul


Rasulullah s.a.w. adalah rasul yang diutus untuk sekelian umat manusia , sama ada mereka dari kalangan bangsa Arab , bangsa Yahudi atau bangsa Nasrani . Mereka wajib mengikuti ajaran yang dibawa dan disampaikan kepada mereka .




6 Responses to "Rasul Pembawa Berita"

  1. Dari mana pun keturunan mereka, mereka tetap utusan Allah maka wajib kita menurutinya...

    ReplyDelete
  2. sy x dpt byg kn kalau hidup kita tiada rasul or nabi sbg pemimpin...

    ReplyDelete
  3. Rasulullah SAW....idola sepanjang zaman
    Selawat dan salam atas Rasul junjungan

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...