Firefly Squid Yang Bercahaya


Firefly Squid Yang Bercahaya | Mungkin ramai yang tak pernah dengar . Malah saya juga baru tahu . Bahasa Inggerisnya disebut sebagai Firefly Squid adalah sotong Bioluminescent yang berkembang dengan hanya sebesar tiga inci . Sotong Firefly dianggap sebagai makanan istimewa di Jepun .


alt image tag

Firefly Squid yang bercahaya ini boleh dijumpai di Teluk Toyama , di tengah laut Jepun . Jumlah Firefly Squid yang bercahaya ini sangat luar biasa . Biasanya ia hidup pada 1200 kaki di dalam air. Gelombang di bawah teluk Toyama menolak sotong ke permukaan dalam jumlah besar-besaran dari bulan Mac hingga Jun . Nelayan boleh menangkap mereka sehingga bertan jumlahnya .


alt image tag


Firefly Squid Yang Bercahaya ini dilengkapi dengan organ-organ khas yang menghasilkan cahaya berwarna biru yang dipanggil photophores . Photophores besar boleh didapati di hujung sesungut dan juga di sekeliling mata. Beribu-ribu photophores kecil boleh didapati di seluruh badan sotong itu , memberikan keupayaan untuk memancarkan cahaya di sepanjang keseluruhan bentuknya . Hebat kan !


alt image tag

Lampu daripada beribu-ribu sotong kelip-kelip malah boleh mengeluarkan flash serentak atau berselang-seli dalam jumlah tidak terkira telah mewujudkan corak animasi . Cahaya ini dianggap memiliki beberapa fungsi . Antaranya berkomunikasi dengan pasangannya atau pesaing . Mereka juga boleh menggunakannya untuk menyembunyikan bentuk sotong dan haiwan pemangsa daripada melarikan diri juga boleh menggunakan lampu biru mereka untuk menarik mangsa . Lampunya boleh berkelip dan dimatikan . Mereka boleh menarik ikan kecil dan kemudian menyambar menggunakan sesungut mereka yang sangat berkuasa .

alt image tag


Berjuta-juta Firefly Squid datang bersama-sama untuk menyuburkan dan menggugurkan telur mereka di Teluk Toyama . Perjumpaan besar - besaran sotong ini adalah salah satu pertunjukan cahaya besar yang anda boleh kagumi dan ia menarik beribu-ribu pelancong . Acara ini adalah sangat penting bagi makhluk laut yang lain dan burung laut yang menikmati mayat sotong firefly


alt image tag


2 Responses to "Firefly Squid Yang Bercahaya"

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...