Spesis Orkid Monyet


Spesis Orkid MonyetSaya sukakan orkid malah sangat cintakan orkid . Memandangnya saja sudah cukup untuk membuat hati saya bahagia . Kenapa orkid sangat istimewa bagi saya ? Saya jatuh hati kerana kepelbagaian bentuk dan warna . Variasi itu menjadikan orkid sangat unik dimata saya .

alt image tag

 Spesis Orkid Monyet 



Spesis orkid monyet dikenali juga dengan nama Monkey Face Orchid ( Dracula simia ) . Orkid monyet ini hanya terdapat di baratdaya Ecuador dan Peru pada ketinggian 1,000 - 2,000 meter di atas gunung . 


alt image tag

Dracula Simia 



Nama saintifiknya " simia " yang merujuk kepada muka monyet dan " Dracula " pula merujuk kepada 2 kelopak yang terjuntai ke bawah seperti janggut . 




alt image tag

Harum Limau 



Lebih menarik lagi bila ianya mengeluarkan bau seperti buah limau yang sudah masak ranum bila orkid harum limau ini mengembang sepenuhnya .



alt image tag


Spesis Orkid monyet ini sangat berbeza dan menarik. Maka sebab itulah SI kongsikan di sini bersama anda . Sungguh hebat ciptaan Allah untuk kita tatapi dan hargai kewujudannya .

0 Response to "Spesis Orkid Monyet"

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...