Tahukah Anda : Keajaiban Unta


Keajaiban Unta | Cendikiawan Islam , Harun Yahya mengatakan  bahawa karakter unta membuktikan binatang ini memang diciptakan untuk keadaan iklim kering dan ditugaskan untuk membantu manusia . Ia memberi kesenangan kepada manusia , khususnya mereka yang tinggal di kawasan padang pasir . 


Keajaiban Unta


Firman Allah yang bermaksud : 
"Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana ia diciptakan? ( al - Gashiyyah : 17 )


Keajaiban Unta



Apakah unta menyesuaikan ubuhnya dengan keadaan padang pasir dengan sendirinya ? Adakah unta sendiri yang membentuk mukus  di hidungnya serta bonggol di belakangnya ? Adakah unta membentuk hidung dan struktur matanya sendiri dari perlindungan angin dan badai padang pasir ? Tentu saja tidak . Ini semua adalah daripada Allah s.w.t. 

Unta adalah satu - satunya binatang besar yang dapat hidup di bawah terik matahari gurun dan dinginnya padang pasir pada waktu malam . 


Kelebihan Unta 


Berikutadalah kelebihan unta yang anda tidak akan jumpa pada binatang lain .

1. Satu - satunya binatang besar yang dapat hidup di bawah terik matahari gurun dan dinginnya padang pasir pada waktu malam . 

2. Ketahanan tubuhnya terhadap keadaan kering di padang pasir yang tandus membuatkan ia tahan tanpa air dan makanan selama 8 hari di bawah suhu 50 darjah celcius . Selama tempoh itu , unta hanya kehilangan 22 peratus berat badannya .

3. Dapat pikul beban yang beratnya bertus - ratus kilogram di belakangnya . 

4. Struktur tubuhnya tidak berubah meskipun ia hidup di persekitaran alam yang paling sukar keadaannya .


Karakter Khusus Unta 


1. Kaki unta sesuai untuk segala jenis tanah . Kakinya mempunyai dua jari yang saling berkait dengan tapak yang fleksibel . Struktur yang terdiri daripada empat bulatan tebal ini membolehkan kaki unta bertahan dengan kuat di atas tanah . Tapak kakinya yang lebar menahan tubuh unta supaya tidak tenggelam di dalam pasir . Kuku - kuku unta pula mampu melindungi tapak kakinya daripada sebarang kerosakan .

2. Unta memiliki lutut yang dilindungi oleh struktur yang disebut " callus " , yang terdiri daripada kulit yang sangat keras dan tebal seperti tanduk . ketika unta duduk di atas pasir yang panas , struktur callus ini melindunginya daripada kerosakan akibat haba yang panas itu .

3. Bulu unta terdiri daripada rambut tebal dan bulu kempa yang bukan saja melindungi tubuhnya  dari cuaca dingin dan panas , tapi juga mencegah tubuhnya dari kehilangan air . Selain itu , unta dapat menaikkan suhu tubuhnya sehingga 41 dajah celcius untuk mengelakkan kehilangan air dari tubuhnya .

4. Bulu mata unta berbentuk 2 sisi terpisah yang saling melekat . Dalam keadaan cahaya , bulu mata unta akan tertutup secara automatik . Dengan keistimewaan ini , butiran pasir - pasir kecil yang berterbangan di padang pasir tidak akan mampu masuk ke dalam matanya. 

5. Hidung dan telinga unta ditutupi oleh rambut panjang untuk perlindungan dari debu dan pasir .

6. Leher unta panjang . Hal ini membolehkan unta mencapai daun - daun pohon yang tingginya sehingga tiga meter dari tanah .

7. Unta mempunyai bonggol yang berisi lemak yang membekalkan zat makanan secara periodik pada ketika lapar . Dengan sistem ini , unta dapat bertahan hidup selama 3 minggu tanpa air dan hanya kehilangan 33 peratus daripada berat tubuhnya.

Seperlima bahagian dari tubuh unta disimpan sebagai lemak dalam bonggol ini . Penyimpanan lemak ini dapat menghindarkan unta dari kehlangan air dalam tubuhnya . Keadaan ini juga menjadikan unta hanya menggunakan sejumlah air yang sangat minima . 

Seekor unta dapat menghabiskan 30-50 kg makanan sehari tetapi ia dapat hidup sebulan hanya dengan 2 kg rumput .

Selain itu , unta mampu bertahan hidup meskipun kehilangan 40 peratus air dar tubuhnya . Unta dapat minum 130 liter air hanya dalam waktu 10 mint . Jumlah ini kira - kira sepertiga dari berat tubuhnya .

Binatang khas dari timur tengah ini juga memiliki kemampuan untuk meningkatkan suhu dalaman tubuhnya hingga 41 darjah celcius . Berkat kemampuannya ini , unta dapat menahan kehilangan air pada tahap paling minimum dalam iklim yang sangat panas di padang pasir . Dari sudut lain , unta dapat menurunkan suhu dalaman tubuhnya hingga 30 darjah celcius pada waktu tengah malam yang dingin di padang pasir .

8. Unta memiliki bibir yang sangat kuat yang membolehkan ia memakan makanan berduri . Sistem pencernaan pada unta pula dicipta sesuai untuk keadaan ini . Bahkan perut unta yang terbahagia kepada empat ruang , dengan mudah dapat mencerna makanan seperti buluh dan benda - benda yang keras .

9. Unta memiliki struktur mukus di hidungnya yang 100 kali lebih luas daripada yang dimiliki oleh manusia . Setiap kali unta bernafas , udara akan dilembapkan oleh mukus ini. 

Allah yang Maha Pencipta telah menjadikan unta simbol bagi kehidupan di gurun . Selain sejumlah kecil serangga , reptilia dan beberapa binatang kecil yang lain , tidak ada binatang yang mampu hidup di sana . 
" Wahai Tuhan kami , tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia - sia . Maha Suci Engkau , maka peliharalah kami dari siksa api neraka ."   ( Ali Imran : 191 )



~ Sumber Informasi ~


0 Response to "Tahukah Anda : Keajaiban Unta"

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...