10 Panduan Memulakan Perniagaan


10 Panduan Memulakan Perniagaan | Diketika sara hidup kian meningkat , sudah tentu ramai dikalangan anda berusaha untuk mendapatkan pendapatan sampingan . Anda boleh memilih sama ada melakukan kerja sambilan ataupun membuka perniagaan anda sendiri . 


 10 Panduan Memulakan Perniagaan


 10 Panduan Memulakan Perniagaan



Perniagaan online merupakan kaedah sumber pendapatan sampingan yang paling popular dan ramai yang cuba menceburinya kerana anda boleh melakukannya di mana sahaja asalkan anda ada komputer dan produk .

Pun begitu , anda perlu juga mengetahui serba sedikit asas untuk berniaga . Berikut adalah 10 panduan memulakan perniagaan yang anda boleh ikuti .


(1) Mulakan bisnes dengan modal sendiri. 


Sekiranya ada modal kecil, buat bisnes kecil. Kata Mark Cuban, pemilik Dallas Maverick, hanya "moron" memulakan bisnes dengan hutang. Dalam bisnes banyak ketidakpastian, cuma satu saja yang pasti, apabila berhutang, kena bayar. Bagi graduan, usah tambah hutang sekiranya pinjaman PTPTN pun belum habis bayar lagi.

(2) Cuba dulu sedikit-sedikit. 


Sebelum anda membelanjakan RM30,000 untuk buat produk OEM, jual dulu produk itu kecil-kecilan. Contoh, buat sambal yang sedap itu di rumah dan jual secara kecil-kecilan. Apabila dapat pesanan yang banyak, barulah keluarkan besar-besaran melalui OEM. Sekiranya anda nak jual gunakan food truck, mulakan dengan jual (contoh: nasi lemak, burger atau apa saja) kecil-kecilan. Apabila ada permintaan banyak, barulah pindah kepada food truck.

(3) Usah sewa pejabat pada peringkat permulaan. 


Apabila anda sewa pejabat, duit anda "sangkut" kepada pejabat. Anda kena bayar sewa dan utiliti. Gunakan "virtual office" sama ada yang disediakan oleh agensi kerajaan atau swasta. Yuran yang dikenakan cukup rendah, bermula RM100 sebulan.


(4) Simpan rekod kewangan bisnes dengan baik. 


Anda mungkin tidak membuat pinjaman sekarang, namun rekod kewangan yang baik akan memudahkan anda membuat pinjaman dari bank atau agensi kerajaan apabila anda ingin membesarkan perniagaan kelak. Pastikan juga rekod kewangan peribadi baik dan tidak ada hutang tertunggak, termasuklah dengan PTPTN atau kad kredit. Untuk memudahkan anda membuat pinjaman pada masa depan, rekod kewangan bisnes DAN rekod kewangan peribadi hendaklah bersih.

(5) Sekiranya anda sedang bekerja, usah berhenti kerja untuk memulakan bisnes. 


Buat bisnes sambil bekerja. Cuma pastikan anda tidak menggunakan masa bekerja untuk buat bisnes atau berlaku "conflict of interest." Contoh bisnes yang boleh dilakukan sambil bekerja ialah perniagaan online. Apabila anda mendapati bisnes sudah berjalan dengan baik dan memberikan sejumlah pendapatan yang mencukupi, barulah berhenti kerja. 

(6) Bagus untuk belajar pelbagai aspek keusahawanan.


Namun, usah tunggu semua lengkap, baru nak mula bisnes. Mulakan sekarang. Sambil berniaga, sambil belajar. Anda akan lebih faham apa yang anda buat.

(7) Ramai orang buat kursus keusahawanan dan berikan nasihat. 


Dengar kesemuanya. Bagaimanapun, saring dan pilihlah yang sesuai. Manfaatkan pengalaman dan ilmu mereka. Namun, anda perlu tahu bahawa keputusan yang betul untuk orang lain belum tentu baik untuk anda. Mana-mana nasihat yang baik, ambil. Sekiranya tidak, bakulsampahkan.

(8) Bisnes adalah satu pengalaman yang berterusan. 


Sekiranya ada perkara yang mengecewakan anda, biarkan ia di situ. Usah diungkit berkali-kali. Buka buku baru. Berjalan terus.

(9) Ramai orang mencuba berniaga dan bisnes tak menjadi pada percubaan pertama. 


Itu lumrah. Usah kecewa. Anda tidak gagal kerana bisnes tak menjadi. Cuba lagi. Cuba lagi. Anda gagal tatkala anda berhenti mencuba bisnes baru.

(10) Sebagai usahawan, usah minta "bantuan." 


Sebagai usahawan, anda memilih untuk berusaha sendiri. Usah rendahkan martabat anda dengan meminta-minta bantuan. Sekiranya anda perlukan khidmat agensi kerajaan, gunakan perkataan "facilitate." Contoh, "Boleh tuan facilitate keperluan saya untuk mendapatkan modal tambahan? Gunakan ayat yang mencerminkan minda keusahawanan, bukan fikiran subsidi !



2 Responses to " 10 Panduan Memulakan Perniagaan"

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...