Sujud Tilawah / Sajadah


Sujud Tilawah / Sajadah | Sujud Tilawah dilakukan apabila membaca atau mendengar orang lain membaca ayat-ayat yang tertentu dalam al-Quran .

Sujud Tilawah disunatkan apabila yang membaca itu sampai ke suatu tempat yang ditentukan . Begitu juga si pendengar juga sunat melakukan sujud apabila ia mendapati si pembaca itu sujud . 

Rukun sujud tilawah di luar solat

  • niat
  • takbiratulihram
  • sujud
  • memberi salam semasa duduk

Syarat-syarat Sujud Tilawah

  • suci daripada hadas kecil / besar
  • menutup aurat
  • menghadap kiblat

Tempat-tempat yang disunatkan sujud ialah apabila sampai pada ayat-ayat dibawah ini :


Sujud Tilawah / Sajadah

Sujud Tilawah  Dalam Solat


Di Malaysia ini khasnya , umat Islam hanya mengadakan sujud tilawah ataupun dipanggil juga sebagai sujud sajadah iaitu pada solat subuh pagi Jumaat .

Surah lazim yang di baca ialah :-

Sujud Tilawah / Sajadah



Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

" Apabila anak Adam mebaca ayat sajdah , lantas ia sujud maka larilah syaitan sambil menangis dan berkata , ' Hai celaka anak Adam disuruh sujud mereka sujud maka mereka akan memasuki syurga , dan aku disuruh sujud aku enggan maka bagi aku api neraka ' " .

Setelah selesai , terus bangun dan sambung lagi bacaan tadi sehingga habis ( tanpa membaca al - Fatihah ) , barulah rukuk , iktidal , sujud , duduk antara dua sujud , sujud dan terus bangun , iaitu masuk rakaat yangkedua . Baca al-fatihah semula kemudian baca surah al-Dahri ( an-Insan ) sehingga habis dan selesaikan sampai salam .

Persoalan Sujud Tilawah


Sujud Tilawah ini sengaja dipaparkan supaya umat Islam tidak lagi terganggu atau merasa hairan apabila mendapati imam tidak rukuk tetapi terus sujud apabila ia selesai membaca satu -satu ayat yang dijelaskan di atas tadi .

Perlu diingat , adalah batal / tidak sah solat seseorang itu apabila membaca surah yang lain umpamanya membaca surah al-'Alaq dan berniat untuk sujud . Tetapi kalau kebetulan membaca surah berkenaan lalu sujud tidaklah batal solatnya .


Sumber : INDAHYA HIDUP BERSYARIAT : 112/113



1 Response to "Sujud Tilawah / Sajadah"

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...