Laptop Atau Tablet ? 5 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu


Laptop Atau Tablet ? 5 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu | Sama ada tablet ataupun laptop , kedua-duanya adalah gadget yang mudah dibawa ke mana sahaja terutama kepada anda yang selalu perlu kerja diluar pejabat . Pun begitu , ada perbezaan ketara di antara kedua - duanya yang mana setiap darinya mempunyai kelemahan dan kelebihan yang tersendiri .


Laptop Atau Tablet ? 5 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

Laptop Atau Tablet ? 5 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu


Bagi anda yang masih membuat pertimbangan sama ada mahu membeli tablet ataupun laptop untuk digunakan dalam melakukan kerja-kerja anda , berikut ada 5 perkara penting yang anda perlu tahu sebelum membeli tablet atau laptop .

1- Tablet lebih realistik berbanding laptop 


Ini kerana anda hanya akan membawa laptop ke tempat tertentu sahaja . Bukan setakat itu , laptop lebih berat an besar . Adalah sangat tak selesa untuk membawa beg laptop ke hulu dan ke hilir . Manakala tablet pula , amda hanya perlu masukkannya ke dalam beg tangan kerana cirinya ang ringan dan nipis .

2- Tablet lebih versatile 


Tablet dicipta untuk memenuhi keperluan smartphone dan laptop dalam satu masa . Apabila tablet pertama keluar , orang ramai mengatakan smartphone terlalu besar dan laptop tidak begitu power . Hari ini , tablet dilihat sebagai salah satu peranti yang membantu  mengisi peranan laptop juga smartphone . Tablet pada masa kini dapat mengambil gambar, merakam video dan bekerja dengan baik sebagai e-pembaca.

Tablet sangat ideal untuk banyak tugas tetapi sudah tentu, terdapat satu masa dan tempat di mana smartphone atau laptop mungkin menjadi pilihan yang lebih baik. Semua dalam satu , pertimbangkan juga kebaikan dan keburukan setiap peranti dan memilih alat yang terbaik untuk melakukan tugas yang ada di tangan anda.

3- Tablet Lebih Mudah


Anda tidak perlu menunggu untuk berada dalam persekitaran yang selesa untuk bekerja menggunakan tablet anda. Ia tak perlukan kipas seperti laptop .

Bayangkan keadaan ini: Anda berada dalam teksi atau kapal terbang dan anda perlu cepat mengedit slaid powerpoint dan menghantar e-mel lebih cepat. Apabila anda menggunakan laptop , anda perlu kelurkan laptop yang besar itu , kemudian letakkan di atas riba . Ianya sungguh leceh bukan !  Di dalam pesawat, ia agak sukar untuk dilakukan apabila orang duduk berbaring di tempat duduk mereka. Lupakan menggunakannya semasa anda dalam perjalanan ke suatu tempat . Bandingkan dengan tablet. Ia sangat mudah . Anda hanya perlu menghidupkan dan menggunakannya dalam mana-mana persekitaran.

4- Bateri Tablet Tahan Lama


Bandinkan hayat bateri antara antara tablet dan laptop . Tablet dan smartphone , menggunakan kapasiti bateri (mAh) adalah petunjuk yang baik kerana kedua-duanya memiliki saiz dan bentuk yang sama. Tetapi apabila anda membandingkan laptop dan tablet, terdapat banyak faktor yang berbeza terutama dari segi bentuk dan saiz . Laptop bersaiz 15 inci memerlukan lebih banyak kapasiti bateri daripada tablet 9 inci manakala keperluan tablet 9 inci berkapasiti lebih dari tablet 7-inci.

Jadi titik perbandingan yang terbaik adalah hayat bateri . Ia mungkin tidak sepenuhnya tepat kerana pengeluar berbeza menggunakan kaedah yang berbeza untuk mengukur hayat bateri.

Menurut pengeluar, laptop boleh digunakan kira-kira 6 jam. Sementara itu, tablet mempunyai hayat purata bateri hanya di bawah 10 jam.

5- Paparan Tablet Lebih Baik


Perbandingan yang 218 piksel per inci pada tablet untuk 116 piksel per inci pada laptop adalah tidak benar-benar adil: Lapyop mempunyai skrin yang lebih besar secara purata dan dengan itu perlu ketumpatan kurang untuk mencapai paparan yang tajam. Tetapi selepas mengambil kira saiz skrin biasa (kira-kira 9 inci untuk tablet, 13 untuk laptop), tablet lebih mudah dipegang, [kecuali jika anda bersedia untuk membeli sebuah komputer riba mahal].


Sama ada anda memilih tablet ataupun laptop , semuanya bergantung kepada keperluan anda sendiri . Tetapi jika anda sedang mencari untuk tablet , pertimbangkan Samsung Galaxy Tab S2. Ia amat ringan, sesuai untuk anda bergerak. Ketahui lebih lanjut apa Tab S2 di sini.




3 Responses to "Laptop Atau Tablet ? 5 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu"

  1. sy xde tablet....sy cuma ada laptop jer...hihi

    ReplyDelete
  2. mummy suka 2,2 sekali sbb ada pro dan kontra. :D

    ReplyDelete
  3. Sekarang bebudak kecik yg belum tadika pun ibu bapa dah beri tablet untuk mereka. Zaman sudah berubah....

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...