Sifat Mukhalafatuhu Lil-hawadits


Assalamualaikum ...

Sifat Mukhalafatuhu Lil-hawadits | Bismillah . Segala apa yang tergambar difikiran manusia mengenai sifat-sifat Allah adalah tidak benar , seperti terlintas difikiran mansia Allah s.w.t. itu bulat , panjang , gemuk , kurus dan lainnya kerana ianya adalah bertentangan sekali dengan sifat mukhalafatuhu lil-hawadits .


Sifat Mukhalafatuhu Lil-hawadits

Sifat Mukhalafatuhu Lil-hawadits


Mukhalafatuhu lil-hawadits bermaksud sesungguhnya Allah s.w.t. itu bersalahan dengan segala yang baharu . Bersalahan ertinya tidak sama . Apabila dikatakan Allah s.w.t. memiliki sifat mukhalafatuhu lil-hawadits ini ia menggambarkan sifat kesempurnaan Allah yang mengatasi seluruh makhluk-Nya .

Secara umumnya , sifat mukhalafatuhu lil-hawadits bermakna Allah s.w.t. tidak sekali-kali mempunyai persamaan dengan seluruh makhluk-Nya baik dari kalangan jin , malaikat mahupun makhluk yang lain seperti benda mati dan makhluk hidup lainnya .

Dengan sifat ini juga dapatlah difahami bahawa Allah s.w.t. mustahil bersifat dengan sifat - sifat makhluknya seperti berjalan , duduk dan lainnya . Ia juga meliputi mustahil bagi Allah s.w.t. memiliki anggota seperti mulut , mata , telinga dan anggota lainnya .

Dalil naqli berkenaan sifat ini ialah seperti firman Allah s.w.t. dalam surah asy-Syura ayat 22 yang bermaksud:

" Tidak ada yang menyerupai-Nya dan Dia-lah Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat . "

Allah s.w.t. juga berfirman dalam surah al-Ikhlas ayat 4 yang bermaksud :

" Dan tiada satu pun yang serupa dengan-Nya . "

Sementara itu dalil akli kepada sifat mukhalafatuhu lil-hawadits ini ialah sekiranya Allah s.w.t. serupa dengan makhluk-Nya tentu Dia juga adalah baharu dan sangat bertentangan dengan sifat qidam Allah . Maha Suci Allah s.w.t. daripada bersifat baharu .


( ANIS April 2014 m/s : 80 - Dr. Kamariah Yusoff  )



~ Sumber Informasi ~




1 Response to "Sifat Mukhalafatuhu Lil-hawadits"

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...