Apakah Sedekah Terbaik


Apakah Sedekah Terbaik  | Bismillah , Sedekah bukan sekadar perlu dilakukan pada bulan Ramadhan , malah kita digalakkan bersedekah pada bila-bila masadengan sebanyak yang mungkin . Tidak kira dalam bentuk apa , sedekah yang ikhlas pasti menggandakan pahala . 


Apakah Sedekah Terbaik

Apakah Sedekah Terbaik


Justeru itu , anda perlu tahu ketika bila sedekah yang kita hulurkan itu menjadi sedekah terbaik kita Apakah sedekah terbaik kita ? Berikut adalah jawapannya .


Ketika Sedang Kaya Dan Berada


Daripada Hakim bin Hizam r.a. katanya , bersabda Rasulullah s.a.w. ;

" Tangan yang di atas ( tangan yang memberi ) lebih baik dari tangan yang di bawah ( tangan yang menerima atau meminta ) . Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu . Sebaik - sebaik sedekah ialah ketika kaya . Sesiapa yang memohon dipelihara ( agar ia tidak sampai meminta - minta ) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan ( agar ia tidak bergantung selain kepada Allah ) Allah akan mencukupkannya . "
( Riwayat Bukhari )

Sedekah Yang Ikhlas


Allah s.w.t. menyatakan kedudukan ikhlas ketika membanding sedekah orang yang beriman dan pemberian orang kafir .

" Wahai orang - orang yang beriman ! Jangan rosakkan ( pahala amal ) sedekah kamu dengan perkataan membangkit - bangkit dan ( kelakuan yang ) menyakiti , seperti ( rosaknya pahala amal sedekah ) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk - nunjuk kepada manusia ( riak ) , dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat . Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah diatasnya , kemudian batu itu ditimpa hujan  lebat , lalu ditinggalkannya bersih licin ( tidak bertanah lagi ) . ( Demikianlah juga halnya orang - orang yang kafir dan riak itu ) mereka tidak akan mendapat sesuatu ( pahala ) pun dari apa yang mereka usahakan . Dan ( ingatlah ) , Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir . "
( Surah al - Baqarah 2 : 264 )

Sedekah Yang Tidak Dihebahkan


Firman Allah s.w.t. :

" Kalau kamu zahirkan sedekah - sedekah itu ( secara terang ) , maka yang demikian adalah baik ( kerana menjadi contoh yang baik ) . Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah - sedekah itu serta kamu berikan kepada orang - orang fakir miskin , maka itu adalah baik bagi kamu ; dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan - kesalahan kamu . Dan ( ingatlah ) , Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan . " 
( Surah al - Baqarah 2 : 271 )


1 Response to "Apakah Sedekah Terbaik "

  1. Semakin banyak kita memberi semakin banyak yg akan terima dr Allah kan

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...