Cara Berdoa Yang Dimakbulkan


Cara Berdoa Yang Dimakbulkan  | Doa adalah senjata bagi orang mukmin . Mohonlah doa kepada Allah kerana orang yang berdoa adalah orang yang benar-benar berharap kepada Allah s.w.t. Berdoa juga merpakan cara kita berinteraksi atau berkomunikasi dengan Allah s.w.t. Malah doa boleh dilakukan di mana-mana sahaja .


Cara Berdoa Yang Dimakbulkan

Cara Berdoa Yang Dimakbulkan 


Terdapat beberapa cara yang perlu dilakukan / adab berdoa agar doa dimakbulkan Allah .

1- Menadah Tangan


Angkat kedua tangan , menadah tangan memohon kepada Allah . Berdoa dalam keadaan yang bersedia . 

Anas r.a. meriwayatkan bahawasanya :

" Rasulullah s.a.w. mengangkat kedua-dua tangannya ketika berdoa dengan membuka jari-jarinya sehingga kelihatan kedua-dua belah ketiaknya yang putih dan tidak menunjuk dengan jari-jarinya . Kedua-dua belah tangan diraup ke muka setelah tamat berdoa . Demikinalah yang dilakukan oleh Baginda yang dijelskan oleh Khalifah Sayidina Omar . "

2- Faham


Memahami setiap doa dan ayat-ayat yang dibaca . Apabila kita faham doa-doa yang diminta , kita akan lebih benar-benar mengharapkan doa dimakbulkan oleh Allah . Sebaik-baiknya , berdoalah dalam bahasa yang mudah dan senang difahami .

Contohnya berdoa dalam Bahasa Melayu . Insha Allah , Allah Maha Memahami .

3- Memuji Allah


Semasa berdoa , banyakkan memuji dan mengagungkan Allah pada permulaan dan akhir doa . Antaranya bertasbih ( subhanallah ) , bertahmid ( alhamdulillah ) dan bertakbir ( Allahu Akbar ) .


4- Mengulangi Sebanyak 3 Kali


Pasti ada doa yang kita benar-benar inginkan . Oleh itu , ulangi doa yang diutamakan sebanyak tiga kali . Sebagai contoh , memohon kesejahteraan kesihatan , murah rezeki dan sebagainya .

5- Khusyuk


Berdoalah dengan bersungguh-sungguh , khusyuk dan rendah diri kepada Allah . Berdoa dengan memperlihatkan keyakinan dan kesungguhan kita memohon pertolongan daripada Allah . Menyakini doa itu didengari dan diperkenankan oleh Allah s.w.t.

Kesimpulan


Kita janganlah berputus asa memohon pertolongan daripada Allah . Sesungguhnya Allah lebih tahu apa yang kita tidak ketahui . Orang yang beriman akan sentiasa berdoa dengan disertai usaha . Setelah berdoa , kita perlu berusaha dan bertawakal kepada Allah . Semoga doa kita dimakbulkan oleh Allah .

2 Responses to "Cara Berdoa Yang Dimakbulkan "

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...