Keistimewaan Penghafaz Al - Quran


Keistimewaan Penghafaz Al - Quran | Selalu kita dengar , orang hafaz Al - Quran , jenazahnya elok terjaga seperti baru dikebumikan walaupun telah disemadikan berpuluh tahun .

Keistimewaan Penghafaz Al - Quran


Mungkin kita fikir , dah berusia maca kita ini sudah terlewat untuk menjadi penghafaz . Sebenarnya tidak . Selagi ada kemahuan dan iltizam , insha Allah , Allah akan permudahkan . 

Kita boleh bermula dengan surah-surah pendek , kemudian surah-surah panjang seperti surah Yassin , Mulk , waqiah dan sebagainya .

Sebenarnya ada banyak lagi kelebihan / manfaat seorang tahfiz ni antaranya ;

Syafaat 10 anggota keluarga ke syurga .


Daripada Ali bin Abi Talib , Rasulullah SAW bersabda ;
" Barang siapa membaca al - Quran dan menghafalnya , Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberi hak syafaat kepadanya untuk sepuluh anggota keluarganya , mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk syurga . "( Riwayat Abu Majah dan At Tarmizi ) .

Berada dalam rahmat Allah .


Daripada Abu Hurairah r.a. , Rasulullah s.a.w. bersabda ;
" Tidak ada orang yang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca dan mempelajari al - Quran , kecuali mereka akan dikelilingi para malaikat dan mereka sentiasa disebut - sebut oleh Allah di kalangan para malaikat ( yang di langit ) . "( Riwayat Muslim , At - Tarmizi , Ibnu Majah dan Abu Daud ) .

Al - Quran sendiri akan memberi syafaat kepada pembaca dan penggemarnya di hari kiamat .


Daripada Abu Ummah al - Bahili r.a. , Rasulullah s.a.w. bersabda ;
" Bacalah al - Quran , sesungguhnya dia akan datang pada hari kiamat bagaikan pemberi syafaat kepada tuannya . "( Hadis Riwayat Muslim )

Dipakaikan mahkota pada hari kiamat .


Daripada Mu'az bin Anas r.a. , Rasulullah s.a.w. bersabda ;
" Sesiapa yang membaca al - Quran dan beramal dengan apa yang terdapat di dalamnya , Allah akan memakaikan kedua - dua ibu bapanya dengan mahkota pada hari kiamat kelak . Cahaya mahkota tersebut lebih indah daripada cahaya matahari terhadap rumah - rumah yang ada di dunia . Maka apakah pandangan kamu tentang balasan yang akan diperolehi oleh orang yang membacanya sendiri ?( Riwayat Abu Daud )

Diberi ganjaran pahala mengikut setiap huruf yang dibacanya .


Daripada Abdullah bin Mas'ud r.a. , Rasulullah s.a.w. bersabda ;
" Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah ( al - Quran ) , maka dia akan memperolehi pahala satu kebajikan dan setiap satu pahala itu digandakan sepuluh kali . Aku tidak mengatakan bahawa Alif , lam , Mim itu satu huruf tetapi , tetapi Alif itu adalah satu huruf , Lam satu huruf dan Mim satu huruf . "( Riwayat At - Tirmizi dan Ad - Darimi ) .

Dianggap sebagai keluarga kesayangan Allah .


Rasulullah s.a.w. bersabda , daripada Anas .r.a. bermaksud ;
" Sesungguhnya Allah mempunyai keluarga yang terdiri daripada makhluk manusia .Lalu Rasulullah ditanya ; Siapakah mereka itu wahai Rasulullah s.a.w. ?Jawab Baginda ; " Mereka itu adalah keluarga Allah dan orang teristimewa bagi - Nya . " ( Riwayat Ahmad , Ibnu Majah , Ad - Darimi , Al - Hakim dan An - Nasaie )


Jika anda masih ada anak kecil , latihlah dia menjadi penghafaz . Walaupun sekadar anak , ibu bapa juga akan dapat manfaat . Ibu bapa perlu ambil peluang ini untuk syafaat di akhirat .

Walaupun anak anda sekadar penghafaz , itu tidak bermakna dia tidak punya masa depan yang cemerlang . Anda boleh ajar anak anda berniaga seperi Rasulullah kerana sumber  9 dari 10 rezeki itu dari perniagaan .


Wallahu'alam .



0 Response to "Keistimewaan Penghafaz Al - Quran "

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...