April Fool Membuli Umat Islam ?


April Fool Membuli Umat Islam ? | Satu masa dulu April Fool menjadi satu hari untuk mengusik sesiapa sahaja yang ada di sekeliling untuk tujuan bergurau senda . Aktiviti itu memang menyeronokkan tanpa mengetahui perkara sebenar di mana bermulanya aktiviti yang digelarkan sebagai The April Fool Day .


April Fool Membuli Umat Islam ?


April Fool Membuli Umat Islam ?


Aktiviti April Fool dilakukan pada setap 1 haribulan April setiap tahun . Aktiviti April Fool ini sebenarnya bermula dari barat dengan ayat mudah , April fool adalah aktiviti orang kafir . Tahukah anda , dari manakah April Fool itu bermula ? Berikut ada penjelasannya . 



Umat Islam sangat tidak layak merayakan “The April Fool Day” kerana kebiasaan itu didasarkan untuk memperingati peristiwa pembantaian umat Islam di Sepanyol pada 1 April 1487 Masihi.

Ia menjelaskan, perayaan April Fool itu didasarkan atas peristiwa penyerangan besar-besaran oleh tentera Salib terhadap negara Sepanyol yang ketika itu di bawah kekuasaan kekhalifahan Islam pada Mac 1487 Masihi. 
Kota-kota Islam di Sepanyol seperti Zaragoza dan Leon di wilayah Utara, Vigo dan Forto di wilayah Timur, Valencia di wilayah Barat, Lisbon dan Cordoba di Selatan serta Madrid di pusat kota dan Granada sebagai kota pelabuhan berjaya dikuasai tentera Salib.  
Umat Islam yang tersisa dari peperangan itu dijanjikan kebebasan jika meninggalkan Sepanyol dengan kapal yang disiapkan di pelabuhan Granada. Tentera Salib itu menjanjikan keselamatan dan membolehkan umat Islam menaiki kapal jika mereka meninggalkan Sepanyol dan tidak membawa sebarang persenjataan mereka. 

Namun, ketika ribuan umat Islam sudah berkumpul di pelabuhan, kapal yang tadinya berlabuh di pelabuhan segera dibakar dan kaum muslim dibantai dengan kejam sehingga air laut menjadi merah kerana darah.
Peristiwa pembantaian dan pengingkaran janji tersebut terjadi pada 1 April 1487 Masehi dan dikenang sebagai “The April Fool Day.”


Anda boleh baca secara terperinci tentangnya di SINI . 




Kepada anak - anak anda , para remaja juga pelajar , ketahuilah bahawa The APRIL FOOL Day adalah hari kejatuhan Islam !


1 Response to "April Fool Membuli Umat Islam ?"

  1. tak ada faedahnya nak raikan "April Fool" nie... Buang masa jerk...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...