Bagaimana Proses Gerhana Matahari Berlaku


Bagaimana Proses Gerhana Matahari Berlaku | Gerhana Matahari adalah fenomena alam yang kerap berlaku . Di dalam Islam , apabila berlaku gerhana , kita disunatkan solat gerhana 2 rakaat . Solat sunat gerhana perlu dilakukan ketika gerhana sedang berlaku . Selain itu , para muslimin juga disunatkan berzikir , berdoa dan beristighfar memohon ampun .

Bagaimana Proses Gerhana Matahari Berlaku


Fenomen Gerhana matahari berlaku apabila matahari , bulan dan bumi berada dalam kedudukan sebaris dengan bulan yang terletak di tengah-tengah antara bumi dan matahari .

Peristiwa ini melibatkan matahari yang sedang bersinar , secara perlahan-lahan diliputi bulan yang berada diantara matahari dan bumi . 

Ketika gerhana berlaku , sinaran cahaya matahari dihalang untuk sampai ke permukaan bumi kerana dilindungi laluan bayang-bayang bulan , menyebabkan matahari menjadi gelap sebahagian dan keseluruhannya .

Oleh itu , beberapa tempat dibumi turut mengalami suasana gelap sementara ketika berlakunya gerhana matahari .

Saiz Matahari 400 Kali Lebih Besar 


Saiz matahari adalah leih kurang 400 kali lebih besar daripada bulan dan ia berada 400 kali lebih jauh dari bumi , menyebabkan saiz kedua-duanya kelihatan hampir sama apabila dilihat dari bumi . 

Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

Oleh kerana saiz bulan hanya 1/4 saiz bumi , maka zon bayangan ' umbra ' iaitu pusat bulan yang jatuh ke permukaan bumi adalah kecil .

Walaupun bulan mengelilingi bumi sekali setiap bulan , namun fenomena ini tidak berlaku pada setiap bulan kerana sudut bulan mengelilingi bumi adalah condong lebih kurang lima darjah berbanding sudut bumi mengelilingi matahari .

Perkara ini menunjukkan bahawa bulan biasanya melepasi sedikit ke atas atau ke bawah matahari apabila ia berada antara bumi dan matahari .

Jenis Gerhana


Terdapat empat jenis gerhana matahari yang berlaku seperti berikut :

1- Gerhana Penuh 

Gerhana penuh berlaku apabila bebayang bentuk gelap Bulan mnyelubungi dengan sepenuhnya cahaya Matahari yang amat terang, dan dengan ini membolehkan korona matahari yang banyak lebih lembut dilihat. Dalam mana-mana gerhana, kepenuhan paling baik pun hanya berlaku pada laluan terhad pada permukaan bumi.

2- Gerhana Anulus/cincin 

Gerhana cincin berlaku apabila Matahari dan Bulan betul-betul sebaris, akan tetapi saiz Bulan kelihatan kecil daripada saiz Matahari , ini menyebabkan Matahari kelihatan seolah-olah sebentuk cincin yang amat terang atau anulus, yang mengelilingi cakera Bulan yang lebih gelap.

3- Gerhana Hibrid (juga disebut gerhana anulus-penuh

Gerhana hibrid berubah antara gerhana penuh dan anulus. Ia kelihatan seperti gerhana penuh di beberapa tempat pada permukaan Bumi sementara di tempat lain pula ia kelihatan seolah-olah gerhana anulus. Gerhana hibrid agak jarang berlaku.


4- Gerhana Separa 

Gerhana separa berlaku apabila Matahari dan Bulan tidak tepat sebaris dan Bulan hanya melitupi Matahari dengan separa. Fenomenon ini lazimnya dapat dilihat dari sebahagian besar Bumi yang terletak di luar laluan gerhana anulus ataupun penuh. Walau bagaimanapun, beberapa gerhana hanya dapt dilihat sebagai gerhana separa oleh sebab umbramelintasi wilayah kutub Bumi dan tidak menyilangi permukaan Bumi


Cara Selamat Melihat Gerhana


Melihat secara langsung pada fotosfera Matahari (cakera terang Matahari), walaupun hanya beberapa saat, boleh menyebabkan kerosakan kekal pada retina mata, kerana sinaran melampau yang boleh dilihat dan tidak dapat dilihat yang fotosfera pancarkan. Kerosakan ini boleh mengakibatkan kerosakan kekal pada penglihatan, sehingga dan termasuklah buta. Retina ini tidak mempunyai sensitiviti terhadap kesakitan, dan kesan-kesan kerosakan retina tidak akan muncul selama beberapa jam, maka tidak ada amaran bagi kecederaan yang berlaku .

Gerhana separa dan anulus


Kaca mata gerhana
Melihat Matahari semasa gerhana separa dan anulus (dan semasa gerhana di luar tempoh kepenuhan yang singkat) memerlukan perlindungan mata khas, atau kaedah tontonan tidak langsung, jika ingin mengelakkan kerosakan mata. Cakera Matahari boleh dilihat dengan menggunakan penapisan sesuai untuk menyekat bahagian sinaran Matahari yang berbahaya. Cermin mata hitam tidak menjadikan melihat matahari selamat. Hanya penuras suria yang direka bentuk dan disahkan boleh digunakan untuk tatapan langsung cakera Matahari. Terutamanya, penuras buatan sendiri menggunakan objek biasa seperti yang cakera liut dikeluarkan daripada bekasnya, cakera padat, filem slaid warna hitam, dan lain-lainnya mesti dielakkan walau apapun yang mungkin telah dikatakan dalam media.
Cara yang paling selamat untuk melihat cakera Matahari adalah dengan unjuran tidak langsung. Ini boleh dilakukan dengan memancarkan imej cakera pada sekeping kertas putih atau kad menggunakan sepasang binokular (dengan salah satu daripada kanta dilindungi), teleskop, atau sekeping kadbod dengan lubang kecil padanya (kira-kira 1 mm diameter), sering dipanggil kamera lubang jarum. Imej unjuran Matahari kemudian boleh dengan dilihat selamat; teknik ini boleh digunakan untuk melihat tompok matahari, dan juga gerhana. Perhatian perlu diambil, bagaimanapun, untuk memastikan bahawa tidak ada yang melihat terus melalui projektor (teleskop, lubang jarum, dll). Melihat cakera Matahari pada skrin paparan video (yang disediakan oleh video kamera atau kamera digital) juga selamat, walaupun kamera itu sendiri boleh rosak akibat pendedahan langsung kepada Matahari. Pencari pandangan optik disediakan dengan beberapa kamera video dan digital tidak selamat.
Dalam laluan gerhana separa, kita tidak akan dapat melihat korona atau langit hampir gelap sepenuhnya, namun, bergantung kepada berapa banyak cakera matahari terlindung, sedikit penggelapan boleh dikesan. Jika dua pertiga atau lebih daripada matahari terlindung, maka kesan yang dapat diperhatikan adalah di mana siang itu kelihatan samar-samar, seolah-olah langit mendung, tetapi objek masih membentuk bayang-bayang yang tajam.

Gerhana Penuh

Adalah selamat untuk memerhatikan keseluruhan fasa gerhana matahari secara terus dengan mata kasar, binokular atau teleskop, hanya apabila fotosfera Matahari benar-benar dilindungi seluruhnya oleh Bulan. Dalam tempoh ini, matahari adalah terlalu malap untuk dilihat melalui penurasKorona malap Matahari akan dapat dilihat, dan kromosferasemarak suria, dan mungkin juga suar suria boleh dilihat. Walau bagaimanapun, melihat Matahari selepas kepenuhan boleh membahayakan.
Apabila bahagian fotosfera yang boleh dilihat yang semakin mengecil, manik Baily akan berlaku. Ini adalah disebabkan oleh cahaya matahari yang masih mampu untuk sampai ke Bumi melalui lembah bulan, tetapi terlindung oleh pergunungan bulan. Kepenuhan kemudian bermula dengan kesan cincin berlian, denyar terang terakhir cahaya matahari.
Pada akhir kepenuhan, kesan yang sama akan berlaku secara terbalik, dan di bahagian bertentangan bulan.

Fotografi

Mengambil gambar gerhana boleh dilakukan dengan peralatan kamera yang agak biasa. Bagi membolehkan cakera matahari/bulan boleh dilihat dengan mudah, pembesaran kanta telefoto yang agak tinggi is needed (70–200 mm untuk kamera 35 mm), dan untuk cakera untuk mengisi kebanyakan bingkai, kanta yang lebih panjang diperlukan (lebih 500 mm). Seperti melihat matahari secara langsung, melihat melalui pemidang tilik kamera boleh menghasilkan kerosakan pada retina, jadi dinasihatkan berwaspada.




0 Response to "Bagaimana Proses Gerhana Matahari Berlaku"

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...