Barakahkah Rezeki Dengan Meminta-minta ?



Barakahkah Rezeki Dengan Meminta-minta ? Bismillah . Dah biasa kita dengar tentang pemgemis yang kaya ada kereta mewah dan banglo . Halalkah rezeki mereka ? Barakahkah kehidupan mereka . 

Barakahkah Rezeki Dengan Meminta-minta ?

Barakahkah Rezeki Dengan Meminta-minta ?


Mari kita hayati hadis - hadis berikut ;

Dari Abu Abdullah Az - Zubair bin Al - ' Awwam r.a. , bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

" Sesungguhnya seandainya salah seorang di antara kalian mengambil beberapa utas tali kemudian pergi kegunung dan kembali dengan memikul kayu bakar dan menjualnya , kemudian dengan hasil itu Allah mencukupkan keperluan hidupmu  , maka itu lebih baik daripada meminta - minta kepada sesama manusia , baik mereka memberi atau tidak " ( Riwayat Bukhari )


Dari Abu Hurairah r.a. , bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : 

" Sesungguhnya Allah SWT apabila menganugerahkan kenikmatan kepada seseorang hamba , Dia amat senang melihat pengaruh kenikmatan tersebut . Sebaliknya yang amat dibenci sekali oleh - Nya adalah kepada orang yang sengsara dan sentiasa mencari jalan untuk memperlihatkan kesengsaraannya . Allah juga sangat benci kepada peminta yang tak henti - henti dengan tabiat memintanya . Akan tetapi Dia sangat senang kepada orang yang menjalani kehidupan dengan cara mulia dan tahu harga diri . "                     ( Riwayat Bukhari )


Daripada Salim bin Abdullah bin Umar  dari ayahnya , Umar r.a . berkata , 

" Rasulullah SAW memberi sebahagian dari sedekah kepada saya , tetapi saya menolaknya dan saya berkata : Wahai Rasulullah , berikanlah kepada orang yang lebih memerlukan .

Beliau bersabda : 
" Terimalah , apabila harta itu mendatangimu , sedangkan kamu tidak mengharap - harapkan dan meminta , kemudian terserah kamu untuk menguruskan harta itu sama ada untuk kamu makan atau kamu sedekahkan . Dan yang tidak datang kepadamu janganlah kamu mengikut hawa nafsu mu untuk mendapatkannya ! "

Salim kemudian berkata :

" Setelah itu Abdullah tidak pernah meminta sesuatu pun daripada orang lain dan tidak pernah menolak pemberian . "  ( Riwayat Bukhari dan Muslim )
           
 Rasulullah SAW juga pernah bersabda ;



" Seseorang peminta - minta itu nanti menghadap Allah dalam keadaan tiada sepotong daging di mukanya . "          ( Riwayat Bukhari dan Muslim )


Rezeki yang barakah adalah rezeki yang dicari dengan titik peluh sendiri . Di mana disitu ada kehalalan dari aspek sumber dan cara kita menjalankan operasi tanpa melanggar syariat Islam .




1 Response to "Barakahkah Rezeki Dengan Meminta-minta ?"

  1. Assalamualaikum....terima kasih di atas perkongsian....boleh jadikan sebagai sandaran

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...