Tazkirah : Akhirat Tempat Rehat Yang Kekal


Assalamualaikum ...

Tazkirah : Akhirat Tempat Rehat Yang Kekal | Bismillah . Walau bagaimana indah dan selesanya rumah kita di dunia , ianya hanya sementara . Sampai masa , kita akan pergi meninggalkannya juga . Pergi berhijarah ke rumah baru yang kekal , Akhirat . Sama ada indah atau tidak di sana nanti , hanya amalan ibadah kita sahaja jadi penentunya  .

alt image tag

" Ahli - ahli syurga pada hari itu ( hari akhirat ) lebih baik tempat menetapnya , dan lebih elok tempat rehatnya . "
( al - Furqaan 25 : 24 )

Wilayah Kerehatan 


Akhirat itu sesungguhnya merupakan wilayah kerehatan bagi orang - orang yang beriman . Setelah seluruh usia hidup di dunia diserahkan hanya untuk mengabadikan diri kepada Allah , lalu akhirat bakal menjadi tempat bagi pencinta setia ini menuai hasil ( nikmat ) yang telah Allah janjikan sejak di dunia lagi .

Contoh Terbaik


Nabi - nabi dan Rasul - rasul terdahulu itu adalah contoh terbaik buat kita . Mereka menyerahkan seluruh jiwa dan raga serta mempertaruhkan nyawa mereka sendiri untuk menegakkan agama Allah s.w.t. Sesungguhnya tiada kerehatan yang mutlak bagi mereka . Di dalam hati para nabi dan rasul hanyalah redha Allah dan syurga - Nya . 

Sayidina Umar al - Khattab pernah berkata ;

Aku tidak tidur di malam hari , bimbang urusanku dengan Allah tidak selesai . Aku juga tidak tidur di siang hari takut urusanku dengan manusia tidak selesai . "


Memperlihatkan kepada kita bahawa Sayidina Umar itu manusia yang sibuk meningkatkan iman dan menjalankan tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi ini . Sesungguhnya kesibukan yang mereka hadapi itu , tidak lain hanyalah untuk menggapai kerehatan yang sebenar - benarnya di syurga nanti .

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud ;

" Ya Allah , jadikanlah kematian kami tempat istirehat daripada segala keburukan dan kejahatan ... "


2 Responses to "Tazkirah : Akhirat Tempat Rehat Yang Kekal"

  1. Subhanallah walhamdulillah... Allahuakbar...

    ReplyDelete
  2. moga kampung akhirat kita menjadi taman yg indah buat kita

    ReplyDelete

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...